Portál Heureka.cz vydal ve spolupráci s platební bránou PayU a aukčním portálem Aukro.cz hodnocení uplynulého roku z hlediska elektronické komerce.
Výsledky jsou příznivé – české e-shopy podle očekávání utržily v roce 2014 přibližně 67 milard korun, což je o 16 % vyšší částka než v roce 2013. Nejvíce se utrácelo druhé a třetí prosincové pondělí, kdy vrcholily vánoční nákupy.
Díky posilování pozic silných hráčů a naopak úzce specializovaných prodejců se zmírnilo tempo růstu počtu českých e-shopů. Aktuálně jich na trhu působí 37 200.
Mezi sortimentem, který byl letos nejoblíbenější, opět vévodila elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %. Meziročně však zájem o elektroniku nerostl.
Celoroční předplatné 4 časopisů a vstupenky na CeBIT zdarma: stačí hlasovat pro IT výrobce a distributory roku 2014. Hlasujte zde.
Podle Tomáše Bravermana, ředitele Heureky, nejdynamičtěji rostl zájem o kategorie Kosmetika a zdraví (+ 29 %) nebo Oblečení a móda (+ 15 %).
Už máte responzivní web?
Komentáře k českému trhu elektronické komerce již dlouhou dobu upozorňují na rostoucí počet mobilních nákupů a zároveň na nepřipravenost prodejců.
„I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ varuje Tomáš Braverman.Sílu mobilních nákupů potvrdila i Alice Krásná, marketingová manažerka z obchodního portálu Aukro:
„Podíl nákupů přes mobilní zařízení na obratu byl i letos velmi silný, zhruba okolo 13 %. Jen v předvánoční sezóně u nás zákazníci utratili přes mobilní zařízení až 85 milionů korun. Oproti stejnému období v loňském roce jde o 18% nárůst,“ uvedla Krásná.
Pětina nákupů je placena on-line
Z hlediska plateb byl rok 2014 ve znamení rostoucí důvěry tradičně skeptičtějších českých zákazníků v online platební metody. Podle ředitele platební brány PayU v ČR Gabriela Kalapoše dosáhl podíl online plateb na všech platbách až 20 %.
Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami - tvořily více než polovinu objemu online plateb v české e-komerce.
Celkově nejsilnějším obdobím pro online platby byla podle dat PayU v ČR vánoční sezóna, a zejména pak třetí prosincové pondělí, kdy objem plateb zaplacených online narostl až o 40 %.
Zdroj: Heureka.cz