Facebook? Už mám skoro strach otevřít konzervu! (1. díl)

17. 7. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor:
"Sítě nejsou sezónní zboží a jejich budování a údržba je služba se zajímavými maržemi", řekl nedávno v rozhovoru šéf českého zastoupení významného výrobce síťových produktů. Mohou nové zákazníky a zakázky přinášet i sítě sociální?

S Facebookem to v posledních měsících bylo trochu jako s Leninem ve známem normalizačním vtipu: („Pustím televizi: Lenin. Otevřu noviny: Lenin. Už mám skoro strach otevřít konzervu..."). Facebook byl hot topic nejen tam, kde by to člověk čekal, tedy na IT či „mládežnických"  webech, ale jeho raketový růst, kdy v Česku vzrostl počet uživatelů od února do června z 250 tisíc na téměř milión už nemohla ignorovat ani mainstream média. Facebook byl zkrátka všude.

Nyní hlavní mediální zájem opadl a konzervy snad už zase otvíráme bez obav z nemilého překvapení, znamená to ale, že Facebook přestal být zajímavý? Především, Facebook nepřestal růst. Web CheckFacebook.com uvádí, že Facebook k dnešnímu dni v Česku používá 1 045 440 uživatelů. Když to zjednodušíme, za měsíc v Česku dospělo dalších 100 000 lidí do bodu „tak já to teda taky zkusím, když už to používá tolik kamarádů a známých."

Vysvětlovat základy „facebookologie" je myslím zbytečné, ostatně velmi pěkně to už na ChannelWorldu udělal Pavel Kunert.

Spíše se zkusme zeptat: „Jak můžu já, IT reseller, využít Facebook k růstu svého businessu?"

Jaké klíčové vlastnosti má Facebook z tohoto pohledu?

-          Miliony uživatelů vs. desítky přátel - velká část jeho kouzla spočívá v kombinaci masového rozšíření („je tam každý") a zároveň možnosti přesně řídit s kým a do jaké míry se chci „kamarádit".

-          „Hoďte na něj vejce!" - Možnost sdílet své virtuální zájmy či sympatie a to i u zcela aktuálních události je velmi lákavá. Velkou výhodou je opět možnost plně dávkovat míru svého zapojení se. Někdo (většina) se pouze jedním kliknutím přidá k sympatizantům, někdo dojde až k fázi realizace.

-          Návykovost - asi málokterý uživatel Facebooku se musí do jeho používání nutit, většinou řešíme problém právě opačný - jak na Facebooku netrávit tolik času? Touha vědět, co právě dělají, prožívají a čím se baví naši přátel, je spolu s vědomím, že tohle vše je pouze „one click away" velmi sladkým lákadlem.

-          „Wow, zase tolik novinek!" - Co je nové, to nás baví, staré věci nudí. Nový, tedy měněný, doplňovaný a vylepšovaný je nejen Facebook samotný, ale především obsah, kvůli kterému na něj lidé chodí, vždy se tam dozví něco nového o těch, kteří je zajímají.

-          Hravost a neformálnost, často až hraničící s dětinskostí, představivost tvůrců různých testů a aplikací je zjevné bezbřehá. Opět ale platí: Můžu ale nemusím, mám nad tím kontrolu. To, co mě nebaví, či obtěžuje, můžu blokovat, „nevhodné" dárky ignorovat, na rozdíl od reálného života to není faux pas.

-          „Nekomerčnost": jistě, na Facebooku jsou reklamy, firmy jej pilně využívají i pro PR. Vše je však v takové podobě a rozsahu, že uživatel nemá pocit, že hlavním účelem je donutit jej ke kliknutí na banner nebo mu alespoň jeho divokým poblikáváním znepříjemnit pobyt. O tom, že méně je často více a že uživatel si bezpečně všimne i velmi nenápadného banneru, pokud je pro něj zajímavý, svědčí asi nejlépe obchodní úspěch textové reklamy Google AdWords. Ta stejně jako právě Facebook dokáže uživateli „dávkovat" reklamu v rozsahu, který jej neobtěžuje a občas mu dokonce přinese i užitek.

ICTS24

A jak to tedy vše nejlépe využit ve vašem obchodě? O tom v druhém díle komentáře.


Autor je nezávislý marketingový konzultant s dlouholetými zkušenostmi  v oblasti  IT distribuce a systémové integrace.

Čtěte dále

ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi