Pokud jste si ještě první díl nepřečetli, najdete ho tady.
Jak můžu já, IT reseller, využít Facebook k růstu ve prospěch svého businessu? Anebo také: Jak můžu využít to, jakým způsobem Facebook funguje k... Aha, k čemu vlastně? S Facebookem je to jako s jakýmkoliv nástrojem, který (nejen) v podnikání používáme. Prvotní je cíl, až potom hledání nástrojů, které použijeme k tomu, abychom se k cíli dostali.
Stanovení cílů
Coby reseller můžu například chtít:
a) Rozšířit povědomí o mé firmě a o tom, co jedinečného nabízí. Zajímá mě "množství", chci, aby co nejvíce potenciálních zákazníků vědělo o mých službách a mělo mě přinejmenším v kategorii „ano, tihle to taky dělají, vím o nich".
b) Být vnímám jako progresivní firma, která sleduje vývoj, jde s dobou a vnímá důležité trendy.
c) Mít vhodný nástroj pro konkurování firmám, které jsou větší, a tudíž i lépe vybavené marketingovými penězi.
d) Úspěšně konkurovat firmám, které jsou tu od revoluce a znají se s každým.
e) Využit každou příležitost k prohloubení kontaktu se svými zákazníky, protože vím, že získat nového zákazníka je řádově dražší než udržet stávajícího.
Jak může pomoci?
Ve všech těchto případech může být Facebook až překvapivě účinným nástrojem.
ad a) Rozšíření Facebooku mezi lidmi denně používajícími počítač je už opravdu značné (jen skupina Kolik je Čechů na Facebooku čítá přes 100 tisíc členů). Jistá hravost a neformálnost, která je Facebooku vlastní je naším velkým pomocníkem. Soutěž o několik byť drobných cen, která by na titulce vašeho webu zapadla, zaujme na Facebooku mnohem výrazněji.
ad b) Přesvědčí zákazníka o pro něj nejvhodnějším řešení firma, která má webové stránky zjevně pamatující dobu, kdy ADSL bylo, řečeno s klasikem, teprve „tématem vášnivých debat v anarchistických kroužcích"? Přítomnost na Facebooku jistě není nezbytností, o tom, jak vaše firma drží prst na „tepu doby" však může leccos napovědět.
ad c) Nepočítáme-li čas, pak přítomnost firmy na Facebooku nic nestojí. Jistě, i tento čas jsou peníze, může však jít o investici s dlouhodobě velmi vysokou návratností.
ad d) Osobní vztah se zákazníkem je skvělá věc, má to však jeden háček - jeho navázání trvá dlouho. Facebooková „přátelství" naopak vznikají velmi snadno a zvládneme-li dobře další fáze a správně ho rozvíjíme, můžeme být až překvapivě úspěšní.
ad e) Zkušení „facebookisté" ví, že jeden až dva updaty statusu denně jsou v pořádku a „přátele" neobtěžují. Při vhodně zvolené formě (jednou nabídka zlevněných produktů, jindy soutěž nebo tip na užitečný zdarma dostupný program) lze být se svými zákazníky v kontaktu mnohem častěji než z pomocí webu či emailových newsletterů. A četnost je to, co se počítá.
Samozřejmě, i na Facebooku platí, že není možné mít vše a už vůbec ne najednou. Mnoho, byť drobných kroků nás často dovede k cíli mnohem spolehlivěji než bombastické ale jen jednorázové „hurá" akce.
Takže vzhůru na Facebook, získávat nové zákazníky, chci říct přátele :-) A pokud již na Facebooku jste, nezapomeňte se stát fanouškem ChannelWorldu.
Autor působí jako konzultant v komunikační a PR agentuře CoLin.