Facebook jako marketingový nástroj?

Facebook od svého založení v únoru roku 2004 absolvoval dlouhou cestu. Z malé sociální sítě pro studenty Harvardské univerzity se stal celosvětový fenomén sdružující již na 200 milionů aktivních uživatelů.

Facebook jako marketingový nástroj?



Přes rozličné problémy od autorských práv až po nedávnou ztrátu citlivých dat se Facebook u uživatelů internetu těší stále větší popularitě.

Z úst mladé generace teenagerů dnes spíše než „dáš mi ajsko?" (myšleno „dáš mi své ICQ číslo) slýcháme „přidej si mě na fejsbůk". A právě kvůli počtu uživatelů a vzájemném provázání stránek začal před nedávnou dobou Facebook zajímat malé i větší společnosti, a také reklamní průmysl. Mluvme v následujících řádcích o trhu v České republice. Skutečně, i přes rychlé rozšiřování internetového připojení takřka do všech domácností, škol a dalších institucí, se klasická internetová reklama stává méně účinnou než v dobách svého rapidního růstu. Bannerů a dalších reklamních prvků se lidé postupně přesytili a začínají být vůči tomuto typu marketingu více „imunní".

Reklamní agentury a marketingová oddělení firem tak hledají jiné způsoby, jak zaujmout uživatele internetu a přilákat je na své stránky. Reklamě se hodně věnuje Google se svými cílenými odkazy, ovšem klienti stále více poptávají originální způsoby prezentace. Jako nejzajímavější fenomény poslední doby pak vidím obchodování v online hře Second live, ve které se točí nemalé reálné peníze. A poslední dobou začíná být i pro české firmy zajímavý právě Facebook. V čem však spočívá jeho potenciál?

Kromě zmíněných 200 milionů aktivních uživatelů, což je samo o sobě výmluvné číslo, jde především o samotnou podstatu tohoto webu. Na Facebook se totiž může registrovat kdokoliv starší 13 let - své profily mohou mít lidé, firmy, ale i akce, obrazy nebo třeba pokrm. Jednotlivé profily, stránky a akce se pak díky aktivitě uživatelů zaplétají a propojují navzájem. Sdružují se do jednotlivých sociálních sítí, které se rozšiřují tím, jak uživatelé přidávají své přátele a tím propojují své profily, zapisují se do skupin nebo vyplňují kvízy či hrají poker. To všechno rozšiřuje data uživatelů dál a dál, což je sice potenciálně pro uživatele nebezpečné v případě, že mají na Facebooku citlivá data (což důrazně nedoporučuji), ale na druhou stranu jde o velmi mocný nástroj pro přesnou a cílenou internetovou reklamu.

Není tak problém se na Facebooku stát fanouškem oblíbeného fotbalového klubu nebo oblíbené počítačové firmy. A tady je přesně ten nejzajímavější bod celého webu z hlediska marketingu. Firmy se mohou snadno zapojit do dění na Facebooku, rozšiřovat podvědomí o svých aktivitách i v rámci této sítě a pomocí indexace obsahu a aktivity uživatelů se objevovat i na vzdálených stránkách v profilech jiných skupin či uživatelů.

A to mluvím zatím o té neplacené formě zviditelnění.  Facebook totiž dokáže mnohem více. Prostoru pro reklamu sice nemá mnoho (to ale následně zabraňuje přesycení a nepřehlednosti, jako například na idnes.cz), avšak dokáže ji zacílit podle preferencí jednotlivých uživatelů i obsahu, který je zrovna v rámci webu zobrazen. Uživatel tak v pravé části webu vidí v rámci možností reklamu na ty produkty a služby, které jej podle jeho aktivity na síti zajímají. A není nic lehčího, než se podívat na nabídku společnosti, něco si koupit a o své zkušenosti se ihned na Facebooku podělit s kamarády, nový produkt si vyfotit a fotky hned poté vystavit na „zdi" svého profilu.

Takto lze na Facebooku nenásilnou formou kombinovat placenou a neplacenou formu reklamy v dynamickém poměru a slušným způsobem komunikovat nabízené produkty a služby s uživateli webu. V sociálních sítích Facebooku tak naleznete stránky světových IT výrobců jako Intel, Microsoft či Sun, stejně jako tuzemských resellerů - např. Alzy, Czech Computeru či Mironetu.


 

Autor prošel několika IT/mobilními servery jako redaktor či šéfredaktor a nadále působí jako přispěvatel regionálních medií na Karlovarsku. Zároveň se podílí na kulturním dění právě v západočeském regionu, a k tomu se pokouší úspěšně dokončit studium Informatiky a několika kurzů se zaměřením na média a public relations. V současnosti působí jako PR manažer ve společnosti Mironet.

 







Komentáře