Canalys: Samsung je v tabletech silnou tržní dvojkou, Android má již větší podíl než iOS

Apple zaznamenal ve 2. čtvrtletí 2013 meziroční propad tržního podílu na poli tabletů. Uvádí to agentura Canalys, podle které se Samsung naopak dostal do pozice silné tržní dvojky. Jak si vedou další výrobci? Jak se vyvíjí souboj mezi platformami?

Canalys: Samsung je v tabletech silnou tržní dvojkou, Android má již větší podíl než iOS



Růst prodejnosti tabletů stále nenachází svůj strop. Podle analytické agentury Canalys se ve druhém čtvrtletí 2013 prodalo 34 milionů tabletů, tedy o 43 % více než ve stejném období roku 2012.

Agentura ve zprávě pro média dodává, že počet tabletů prodaných od začátku dubna do konce června tohoto roku představuje bezmála třetinu v té době prodaných kusů osobních počítačů.

Apple ztrácí, Samsung a další výrobci posilují

Společnost Apple si nadále drží pozici největšího výrobce tabletů, její podíl na trhu se však zmenšuje. Ve druhém čtvrtletí 2013 činil 42,7 % oproti 71,2 % ve stejném období roku 2012.

Agentura Canalys však zohledňuje vedle klasických tabletů také slate tablety a hybridní zařízení s Windows.

Současná jednička mezi výrobci mobilních telefonů, společnost Samsung,se vyšvihla do pozice silné tržní dvojky mezi výrobci tabletů. Její tržní podíl za druhé čtvrtletí 2013 činil 21,6 %, což znamená meziroční nárůst o 13,8 procentního bodu.

I přes dva silné hráče je trh značně fragmentován

Apple a Samsung v současnosti podle údajů analytiků z agentury Canalys dominují trhu. Žádný jiný výrobce ve druhém čtvrtletí 2013 nedosáhl na dvojciferný tržní podíl.

Do první pětky se vešly ještě společnosti Amazon (4,5 %), Lenovo (4,3 %) a Acer (4,3 %), které také zaznamenaly meziroční nárůst svých podílů.

Zbylých 22,6 % na trhu zabírají výrobci mimo první pětku. Jejich tržní podíl se ve druhém kvartále 2013 meziročně zvýšil o 6,65 procentního bodu.

Google se v žebříčku vůbec neobjevuje, protože svou produktovou značku Nexus propůjčuje jiným výrobcům. Aktuálně na poli tabletů vedle společnosti Samsung také firmě Asus, která nedávno představila inovovaný Nexus 7.

Zájem je o menší tablety, Applu stárne portfolio

Agentura Canalys odhaduje, že 68 % prodaných tabletů ve druhém čtvrtletí bylo vybaveno displejem o úhlopříčce menší než 9 palců. Její analytici to nepřičítají jen zájmu o kompaktnější modely, ale také o levnější modely. Právě velikost displeje hraje významnou roli ve výrobních nákladech a později logicky i v koncové ceně.

Tablety jsou dnes tradiční produkty a hardwarové inovace jsou stále obtížnější. Značkové tablety se systémem Android jsou k dispozici za méně než 150 dolarů. Situace na počítačovém trhu nebyla pro spotřebitele nikdy tak dobrá,“ uvedl ve zprávě pro média Tim Coulling, analytik z agentury Canalys.

Apple podle analytiků může ztrácet i kvůli tomu, že jeho současné portfolio stárne. Neočekávají však, že by uvedením aktualizovaných modelů tabletů iPad a iPad Mini mohl výrazněji promluvit do rozložení sil na trhu. Domnívají se však, že se Apple chystá uvést cenově dostupnější tablet, který v jeho současném portfoliu chybí.

To by ale oproti letitým zvyklostem znamenalo obrat, protože vysoká cena produktů značky Apple patří k její dlouholeté image exkluzivity. Apple se napříč svým produktovým portfoliem drží vysokých marží i za cenu nižšího tržního podílu. S cenově atraktivnějšími nabídkami přichází díky slevám starších modelů svých zařízení.

Agentura Canalys ve své zprávě pro média okomentovala situaci tabletů Surface RT od společnosti Microsoft. Analytici předpokládají, že po slevě budou „létat z regálů“. Cena prý bude nadále klesat. Aktuálně začíná na 350 dolarech, což je podle analytiků pořád příliš vysoká částka.

Android je již rozšířenější než iOS, ale…

Podle údajů za druhé čtvrtletí 2013 byl Android zastoupen na 53 % ze všech dodaných tabletů. Canalys však míní, že iOS je stále jedničkou na tabletové scéně. Nikoliv díky tržnímu podílu, nýbrž kvůli nabídce aplikací.

Canalys tvrdí, že v katalogu AppStore je pro iOS více aplikací optimalizovaných pro tablety než v případě katalogu Google Play s aplikacemi pro Android.. Situace se však má měnit díky růstu podílu systému Android na poli tabletů.

Vývojáři mohou a budou rychle měnit své priority," uvedl ve zprávě pro média Tim Shepherd, analytik agentury Canalys, který dodal: „V následujících dvanácti měsících očekáváme podstatný růst počtu i kvality aplikací vytvořených nebo optimalizovaných pro tablety se systémem Android.

K postavení Windows 8 či Windows RT mezi tablety se agentura Canalys v hodnocení druhého kvartálu 2013 nevyjádřila. Nezmínila ani, jaký očekává vývoj v nabídce aplikací ve Windows Store.

Vývoj na trhu tabletů v Q2/2013

Zdroj: Canalys.com, ChannelWorld.cz








Úvodní foto: Samsung, Google

Komentáře