Předchozí díly seriálu:
Životní cyklus přenosových technologií má svůj zákonitý průběh, ne nepodobný životním cyklům nejen technologickým, ale i některým společenským nebo přírodním. Od ranného stádia, kdy převratná myšlenka vědců hledá nesměle své první uplatnění v běžném životě, přes zprvu pomalý a později překotný vývoj a masové využívání až do etapy, kdy je daná technologie převálcována novou převratnou myšlenkou a následně pomalu zapomenuta. Ve které fázi se asi nyní nacházejí technologie pro bezdrátový přístup? Můžeme ještě očekávat další zásadní rozvoj nebo už jsou za zenitem?
Odpověď je zdánlivě snadná. Rádia se používají masově, takže rozhodně nejde o ranné stádium s potenciálem dramatického vývoje. Stejně tak se zatím neobjevila adekvátní náhrada, takže o nějakém ústupu ze slávy taky nemůže být řeč. Když se však podíváme na jednotlivé typy bezdrátových technologií podrobněji zjistíme, že ne všechny jsou na tom úplně stejně.
Kupříkladu nejrůznější WiFi technologie. Wifi routery se dnes prodávají nejen ve specializovaných prodejnách, ale i v obchodech se spotřební elektronikou nebo dokonce jako doplňkový sortiment v hobymarketech nebo velkoprodejnách potravin. Jednotlivé produkty různých výrobců jsou si podobné jak vejce vejci a při nákupu rozhoduje akorát cena a renomé výrobce. WiFi je prostě komodita a zůstane jí zřejmě ještě dost dlouho.
Na druhé straně mobilní datové technologie zažívají boom. Není to tak dávno, co jsme jásali nad tím, že GSM operátoři aplikovali Edge a umožnili nám z mobilu do mobilu přenášet data. Uplynulo sotva pár let a máme tu LTE, tím pádem je pro nás Edge už jen zoufalá poslední možnost jak se dostat do mailové schránky. Je zcela zřejmé, že budovat novou moderní mobilní síť bez úzké spolupráce s výrobcem je naprosto nemyslitelné.
Podobně je na tom ale třeba i WiMax. Ten nikdy nedošel masového nasazení, jeho znalost se nedostala pod kůži designérům sítí, proto i postavit přístupovou síť na tomto standardu vyžaduje hlubší spolupráci s dodavatelem či přímo s výrobcem. A rozhodně se to vyplatí, neboť špatně navržená síť snadno přinese problémy, které mohou zcela pohřbít plánovaný ekonomický přínos.
Bezdrátové spoje bod-bod asi nelze tak snadno zaškatulkovat. Na jedné straně jsou uživatelé, kteří k nim přistupují jako ke komoditě. A není se co divit, když se montují všechny podobně, jejich parametry jsou z 90% shodné nebo velmi podobné, a když si nevíte rady s konfigurací, projdete fóra nebo řešení najdete Googlem. Stále je však dost uživatelů, kteří nechtějí kupovat zajíce v pytli, kteří jsou ochotni dát o pár korun navíc výměnou za technickou podporu, kteří nechtějí ztrácet čas opakováním chyb jiných nebo řešením už dávno vyřešených problémů. A jsou i takoví úživatelé, kteří bez přístupu k podpoře nebo R&D výrobce žádnou technologii prostě a jednoduše vůbec nekoupí.
Jsou tedy rádia komoditou nebo nejsou? Asi jak která a jak pro koho. Rozhodně nejsou za zenitem a rozhodně nelze v dohledné době očekávat jejich ústup. Jejich vývoj však zřejmě nepůjde extenzivní cestou „čím dál a čím víc“, ale spíš intenzivní cestou „jak lépe a efektivněji“. Nejen proto se tedy i nadále bude vyplácet dobrá technická podpora a přístup k know-how výrobce.