Distree EMEA bývá označován za „netradiční veletrh“. Co si pod tím představit?
Farouk Hemraj (FH): Návštěva Distree EMEA představuje zcela odlišný zážitek v porovnání s akcemi jako CeBIT, CES či GITEX. Na těchto akcích můžete zavítat na stánky výrobců, procházet se a možná si vyměnit pár vizitek s několika lidmi. To je v pořádku, my však vytvořili událost, která je více strukturovaná a zaměřená na poskytnutí hmatatelných obchodních přínosů. Zveme nejvlivnější distributory, retailery a e-tailery do Monaka, kde si mohou podle potřeb sjednat setkání jeden na jednoho. Je to obchodně zaměřené prostředí. Pokud hledáte „kočky na stáncích“, dárečky a stánky s formulemi 1, pak Distree EMEA není akce pro vás.
Jací výrobci se účastní?
FH: Bylo by rychlejší říct, kteří výrobci se neúčastní. Způsob, jakým je akce strukturovaná, ukazuje, že apeluje na všechny výrobce od největších A-brandů se zavedenými prodejními kanály po nové startupy, které si teprve staví cestu na trh. Distree EMEA se účastní stovky značek. Pokud vyrábíte volume ICT nebo spotřební elektroniku, která se bude prodávat přes regionálního distributora nebo retail, musíte se zúčastnit, abyste se setkali s nejvlivnějšími partnery.
Jaké výhody jim to přináší?
FH: Žádný výrobce by neměl usnout na vavřínech při budování svého channelu. Zavedené výrobci zde mohou revidovat současný stav spolupráce s partnery a zároveň zvážit možnost rozšíření prodejního kanálu.
Mění se základna účastníků?
FH: Základna účastníků se mění konstantně, věnujeme tomu velkou část zdrojů. Kvalita akce závisí na získání správných lidí od správných channel partnerů, a to jsme podle měn za poslední dekádu dovedli k dokonalosti. Objevují se noví specializovaní distributoři a zároveň současní distributoři mění své zaměření. Na každém trhu máme channel experty a jejich znalosti nám umožňují každý rok pozvat ty správné lidi. Známe také obraty distributorů a retailerů. Distree EMEA se zúčastní zástupci prodejních kanálů s výtlakem přes 25 miliard dolarů za rok. Sledujeme také nové produktové kategorie a inovace. Zájem trhu si získávají některé zdravotní a fitness „hračky“ a na významu rostou také technologie dotykových obrazovek.
Jaký význam má v rámci této konference organizovaný program?
Jako nezávislý organizátor můžeme pozvat speakery z řady výzkumných agentur, konzultantských a analytických firem, což účastníkům podává přístup k široké řadě názorů a pohledů. Nesnažíme se účastníkům prodávat různé služby, dáváme jim přístup k nejčerstvějším datům z průzkumů a trhu.
Letos vystoupí zástupci společností GfK, Context, Forrester, Kiki Lab, Moor Insights, VIA a další. Jde o mix keynote, workshopů, Q&A setkání, kde si mohou účastníci v případě zájmu domluvit i soukromou diskuzi. Připravena je i řada prezentací výrobců, kde budou představovat plány v partnerské spolupráci a produktové roadmapy.
Co vás motivovalo k zavedení summitů pro specifické skupiny návštěvníků?
S natolik rozličnou základnou účastníků z řady různých trhů regionu EMEA je velmi těžké najít obsah, který je zajímavý pro každého. Organizováním summitů můžeme shlukovat specifické oblasti, které jsou relevantní pro každou z těchto skupin. Context připravil dva summity pro distributory z rozvíjejících se a evropských trhů. Dále je připraven summit pro retail a e-tail se zaměřením na omni-channel strategie, plus VIP summit, který se bude soustředit na zásadní otázky v channelu a tržní trendy pro rok 2013.
Jak se podle vás budou prodejní kanály v regionu EMEA v roce 2013 vyvíjet?
Tempo produktových inovací bude nadále zrychlovat a některé ze zavedených značek se budou v některých produktových kategoriích potýkat s novými konkurenty. Nelze popřít vliv smartphonů a tabletů na oblast hardwaru a jejich dopad na trh příslušenství.
Retail sna vyspělých trzích v západní Evropě se bude přesunovat k vytvoření multikanálového prostředí. Zánik společností Comet, Jessops a zřejmě i HMV ve Velké Británii ukazuje důležitost porozumění trendům a potřebu adekvátní reakce. V Rusku, Blízkém východě a Africe zůstávají vyhlídky retailu pozitivní.
Výzvou distributorů zůstává potřeba nespokojit se se současným stavem a hledat nové cesty, jak přidávat hodnotu nebo dodávat vylepšené služby. Broadlineři se snaží zvyšovat efektivitu a úspory z rozsahu, ale současně se objevují malí, specializovaní distributoři, jejichž flexibilita se nedá s velkými giganty srovnávat. Vždy nás ohromí počet nových distributorů, kteří se každý rok v EMEA objeví.
Co byste na závěr vzkázal channel partnerům a výrobcům, kteří zvažují účast na letošním Distree EMEA?
Nepřemýšlejte a prostě jeďte. Pokud tam nebudete osobně, přicházíte o hodně. Efektitiva této akce a množství schůzek a jednání, které můžete provést během několika dní, je úžasná. Jde jen o ušetření času a peněz.
Pro nákupčí je Distree EMEA akcí, kde mohou uzavřít nové kontrakty a získat náskok nad konkurencí. Pokud si zde nevyjednáte výhodné podmínky, udělá to někdo jiný. Retaileři se zde mohou setkat se svými partnery, distributory a získat přehled o nejnovějších trendech na trhu. Podmínky pro prodej jsou v Evropě těžké a účast na Distree EMEA je jeden ze způsobů, jak získat konkurenční výhodu.
Zdroj: Distree EMEA