K tomu slouží zmiňované vyhledávače a srovnávače zboží, ale také SEO (Search Engine Optimalization) a on-lineová reklama. Vsadit na reklamu na internetu nebo investovat čas a peníze do SEO? Neexistuje žádný univerzální mix pro všechny e-shopy, vždy záleží na potřebách daného obchodu a řadě dalších faktorů.
Určitě bych doporučil PPC (Pay Per Click) reklamu, což je velmi flexibilní nástroj, kdy inzerent platí až za reálnou akci uživatele, tedy za klik. V Čechách zprostředkovávají reklamu ve vyhledávání dva největší systémy – Google AdWords a Seznam Sklik. Oba mají zároveň rozsáhlou síť partnerských webů, kde je inzerce také zobrazována.
Inzerent si musí dobře nastavit klíčová slova. Ta musí souviset s jeho produktem nebo službou, které chce propagovat. Reklama bude zobrazena v případě shody klíčových slov s těmi, které uživatel zadal do vyhledávače. Jde o velmi dobře cílenou reklamu, protože se objevuje lidem, kteří produkt nebo informaci aktivně hledají.
Je to také velmi flexibilní nástroj, který můžete ovládat odkudkoli a kdykoli jej můžete pozastavit nebo upravit. PPC reklama také umožňuje získat kontrolu nad financemi, sami si určujete maximální cenu kliku a denní rozpočet. Současně bych rád upozornil, že nemůžete mít efektivní PPC reklamní kampaň, aniž byste se o ni průběžně starali. Nelze ji jednou nastavit a nechat být.
Další možností je displayová reklama, což jsou ve většině případů bannery. Nevýhodou je cena a také skutečnost, že jejich konverze není vysoká. Bannery jsou vhodné především pro budování značky a povědomí o ní. Většinou je využívají větší hráči, kteří mohou v oblasti reklamy experimentovat.
Usnadnit cestu zákazníků k vám může také SEO, což lze volně přeložit jako optimalizaci pro vyhledávače. Ve zkratce jde o proces, kterým zlepšujete ve vyhledávačích, jako jsou Google a Seznam, své pozice, tak aby se Váš web zobrazoval na co nejvyšších příčkách.
Je potřeba pochopit, jak zákazník hledá vaše produkty nebo služby. Na základě tohoto pak pracujte přímo na webu s klíčovými slovy. Nezaměřujte se na jedno nebo dvě klíčová slova, zahrňte celou skupinu a nezapomínejte na konkrétní výrazy, které sice nejsou tak často vyhledávané, za to mají vysokou konverzi.
Cílem je, mít pro všechny možné varianty připravenou vstupní stránku. Je také nutné budovat vztahy s ostatním weby a zákazníky. Každý odkaz nebo zmínka či sdílení na sociálních sítích posune váš e-shop ve vyhledávačích o kousek výš.
Pokud to shrnu, tak pro úspěšný e-shop je potřeba mít oba nástroje. On-line reklama cílí na uživatele, které zajímají vaše produkty, ale neznají vás nebo značku, kterou nabízíte. Cílíte tak na konkrétní skupinu a výsledky jsou znát prakticky ihned. Co se týče SEO, tak zde jde o běh na delší trať, je to proces, který se ovšem vyplatí. Z dlouhodobého hlediska je efektivnější.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.