V současnosti mnoho lidí nakupuje přes internet. Zároveň přibývá lidí, kteří si své on-line objednané zboží chtějí vyzvednout osobně. Jedním z důvodů je ušetření peněz za dopravu, zásadnější roli ovšem hraje možnost kontroly zboží před jeho zaplacením.
Při osobním odběru si zákazník může vybrané produkty důkladně „osahat“ a prohlédnout. Tímto se značně sníží počet vrácených zásilek a celkově se zrychlí proces výměny zboží. Proto, pokud váš e-shop funguje, se založením výdejny rozhodně neváhejte, a bude-li to možné, svým zákazníkům možnost osobního odběru dopřejte.
Na výdejnu není potřeba tolik provozních prostředků jako na kamenný obchod, její zřízení proto může být, dobrou volbou. Vystačíte si s jednou dvěma místnostmi, část prostoru můžete využít také například jako kancelář a sklad. Postupem času můžete prostory výdejny různě upravovat, a v závislosti na úspěchu vašeho internetového podnikání je můžete proměnit na regulérní kamennou prodejnu.
Máte-li naopak kamennou prodejnu, zajisté vás již alespoň jednou napadlo, zda by pořízení internetového obchodu nebylo dobrým krokem kupředu. V prodejně si zákazník může veškeré zboží detailně prohlédnout, a o jeho koupi pak může rozhodnout až v klidu doma. Také tím rozšíříte okruh potenciálních zákazníků. Nebudete tak vázáni jen na dané město, ale budete moci oslovit nakupující z celé republiky.
Prodej můžete skrze internetové připojení podpořit také pomocí newsletteru, k jehož odběru se mohou zákazníci přihlašovat například při registraci do e-shopu. Jeho prostřednictvím můžete snadno a rychle poskytovat nejčerstvější informace o slevách nebo o novém zboží, které se ve vašem obchodě objeví.
Registrovaným zákazníkům můžete kromě newsletteru připravit i další výhody. Zřiďte bonusový program, za každý nákup nabídněte slevu na ten následující, pořádejte speciální akce a podobně. Také různé slevové poukázky jsou stále v kurzu. V prodejně můžete rozdávat kupony na nákup v e-shopu, na internetu nabízet slevenky na nákup v kamenném obchodě. V obou případech tak můžete činit například výměnou za e-mailovou adresu, čímž získáte další potřebné kontakty.
Velkou výhodou propojení e-shopu s kamennou prodejnou je sdílení jednoho skladu. Z jednoho místa, a tím pádem za jedny náklady, čerpáte zdroje rovnou pro dva obchody. Nabízíte-li však stejné zboží na prodejně i v e-shopu, mějte se na pozoru, aby informace na vašem webu byly neustále aktuální. Vyprodáte-li určitý produkt v kamenné prodejně, ihned informuje o jeho (ne)dostupnosti také na internetových stránkách obchodu. Jen tak se vyhnete zbytečnému rušení objednávek a odlivu nespokojených zákazníků.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.