SEO neboli Search Engine Optimization (česky optimalizace pro vyhledavače) lze definovat jako soubor činností a kroků, jejichž cílem je zviditelnit web v přirozených, neplacených výsledcích hledání ve vyhledávačích, jako jsou Seznam či Google, na nejvyšších možných pozicích.
Správně provedená optimalizace tedy může váš internetový obchod posunout na přední místa, v ideálním případě hned na první stránku vyhledaných výsledků i před vaši konkurenci.
Jde o optimalizaci pro fulltextové vyhledávání, tedy pro vyhledávání pomocí klíčových slov. Hlavní roli zde tudíž hraje jejich důkladná analýza. Díky kvalitně zpracovanému rozboru pak snadno určíte ta pravá klíčová slova, podle kterých má být váš internetový obchod dohledatelný.
O tom, jak se analýza provádí, co všechno s její pomocí můžete zjistit a jaké nástroje pro její provedení můžete použít, jste si mohli přečíst v jednom z minulých článků.
S analýzou klíčových slov úzce souvisí další stavební kámen SEO, kterým je celková architektura webových stránek. Každý web, a u e-shopu to platí dvojnásob, by měl mít především přehlednou strukturu. Stránky by se měly postupně dělit na různé úrovně, od obecných informací až ke konkrétním produktům.
K přehlednému rozvržení stránek se využívá tzv. drobečková navigace, podle které vyhledávače navíc rozpoznají důležitost jednotlivých stránek. Při navrhování internetového obchodu je vhodné tuto navigaci použít především v případě, že hodláte nabízet velké množství výrobků různého charakteru, a tudíž se předpokládá, že bude potřeba vytvořit rozsáhlou síť kategorií a podkategorií.
Nedílnou součástí SEO je linkbuilding neboli získávání zpětných odkazů. Odkazy je potřeba umisťovat tematicky a kontextově. Kvalita zde vítězí nad kvantitou, nesnažte se tedy odkazy „nacpat“ na co nejvíce míst, naopak se je snažte umístit tam, kde je vysoká šance, že na ně někdo klikne.
V neposlední řadě se hodí jednou za čas využít některý z nástrojů, který zkontroluje celý váš web a snadno zjistí, zda se na stránkách neobjevují duplicitní odkazy, linky, které nikam nevedou nebo „nofollow“ odkazy.
Netroufáte-li si na optimalizaci sami, můžete využít služeb konzultanta. Při jeho výběru se však mějte na pozoru. Pokud máte možnost, vybírejte mezi osvědčenými odborníky s dostatečným množstvím referencí. Počítejte však, že za jeho služby si budete muset připlatit.
U levnějších konzultantů nebo u lidí s menším množstvím zkušeností se nestyďte zeptat na zkušenosti jeho předchozích klientů. Špatně provedené SEO by mohlo vaše podnikání v dlouhodobém horizontu zcela zničit, obezřetnost je zde proto na místě.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.