Analýza klíčových slov vs. selský rozum

Optimalizace pro vyhledávače neboli SEO (Search Engine Optimization) patří vedle PPC nebo aktivit na sociálních sítích k jedněm ze zásadních způsobů propagace. Jak na ni co nejsnadněj?

Analýza klíčových slov vs. selský rozum



Jejím účelem je za pomoci vhodně vybraných klíčových slov nalákat na webové stránky co největší počet návštěvníků-potenciálních zákazníků. A právě analýza SEO slouží k tomu, abychom pochopili principy, jakých se hledající drží, a následně použili ta správná klíčová slova.

Analýza je definována jako „metoda zkoumání složitějších skutečností rozkladem na jednodušší“. Lze díky ní zjistit různé údaje: jaké dotazy zákazníci zadávají, když hledají naše produkty a služby, jaké parametry jsou pro zákazníky u jednotlivých produktů nejdůležitější, jakým způsobem upřesňují výběr při hledání, jaká témata spojená s hledaným produktem zákazníky zajímají a mnoho dalších.

Dále lze podle objemu a druhu získaných dat vyhodnotit, kolik zákazníků které dotazy používá, tím pádem můžeme odhadnout, kolik lidí jsme schopni touto cestou oslovit.

Cílem analýzy klíčových slov je tedy najít slova, která jsou relevantní pro váš web, a ohodnotit je podle toho, jakou měrou mohou podpořit náš podnikatelský záměr. Také je výhodné slova roztřídit do skupin podle toho, kdo daný dotaz pravděpodobně zadává, nebo podle toho, jakou odpověď pravděpodobně zadávající očekává.

Jaké použít nástroje?

Jako pomůcka při získávání vhodných klíčových slov mohou posloužit nástroje pro návrh klíčových slov Sklik a AdWords od Google. S jejich pomocí lze získat největší množství dat (stovky až tisíce klíčových slov), se kterými se dá nadále pracovat.

Nástroje Google Analytics  využijeme i tehdy, provádíme-li analýzu u již zaběhnutého e-shopu, jejich pomocí lze totiž zpracovat i starší údajů. U nich se zaměřte především na tzv. longtailové fráze, tedy na slova a spojení, která zákazníci nepoužívají tak často, neboť jde o konkrétnější dotazy. Inspirovat se lze také u konkurence, stačí vysledovat, jaké dotazy využívá pro své zviditelnění.

Nejhledanější neznamená nejvhodnější

Při volbě adekvátních klíčových slov není vhodné řídit se pouze vysokou hledaností daného výrazu. Důležitým rysem je také relevantnost, a to jak s ohledem na zaměření webu a jeho obsah, tak na cílové skupiny.

Dále je vhodné sledovat konverzní poměr vybraných slov. Tento údaj nám říká, jaký je poměr mezi celkovým počtem návštěvníků a počtem těch, kteří v navštíveném internetovém obchodě nakoupí. Mezi výrazy s vysokou konverzí patří právě longtailové fráze.

Starý dobrý selský rozum

Analýzu klíčových slov není radno podceňovat. Pokud jí věnujeme dostatek času a provedeme ji pečlivě, budeme moci na základě získaných poznatků snadno navrhnout takovou strukturu webu, která přispěje k vyšší návštěvnosti, a tím pádem i vyšší šanci na získání nových zákazníků.

Vedle všech možných pomůcek a nástrojů je ovšem potřeba zapojit také vlastní invenci. Dobré je zaměřit se především na vývoj jednotlivých trendů a srovnávat jednotlivé zdroje návštěv mezi sebou. Jednoduše řečeno, při zakládání a provozování e-shopu je, stejně jako všude jinde, dobré používat mimo jiné také obyčejný selský rozum, s jehož pomocí mnohdy lze často dokázat více než s nejmodernějším počítačovým programem. A ta pravá klíčová slova se postupem času samy objeví.

Autor je CEO společnosti  Shoptet.cz.








Úvodní foto: Shoptet

Komentáře