V době internetu hraje značka stále stejně důležitou roli, byť se některé maličkost mírně mění.
Internet například velmi výrazně ovlivňuje reputaci značky. Což zejména souvisí s rozmachem sociálních sítí, které umožňují lidem šířit nebývale zkušenosti se značkou, ať už špatné nebo dobré.
Značka, firma působící na internetu, nemusí být špičkou ve svém oboru, ale právě kvalitní služby zákazníkům mohou výrazně přispět k zlepšení vnímání značky.
Významnou roli hraje i vyhledávání, které je nástrojem používaným většinou lidí na internetu v okamžiku, kdy si chtějí pořídit nějaký produkt či službu. Investice do SEO a analýzy klíčových slov se dokáže vrátit nejenom ve vyšších prodejích, ale viditelná značka je zároveň lépe vnímána a hlavně, pamatována.
Sociální sítě, o kterých byla řeč v souvislosti s reputací, mají ale i další podstatné role. Zejména u mladších generací je běžné, že od firem očekávají přítomnost na sociálních sítích, chtějí tam s nimi řešit své problémy, reklamace ale i získat odpověď na prosté dotazy. Takové, které dříve pokládali e-mailem či na zákaznických linkách. Snadno pak lze pochopit, že před pár týdny British Airways začala přes Twitter poskytovat 24x7 podporu zákazníkům.
Dnes se v marketingu v zahraničí nemluví už jen o získávání ambasadorů značky na sociálních sítích, ale také o nutnosti získat na svou stranu vlastní zaměstnance, kteří právě pro budování značky a pověsti mohou hrát velmi významnou roli. Od nich je navíc krůček k jednomu z velmi úspěšných nástrojů, tedy viditelnosti a sociálním aktivitám vlastníků, šéfů či odborníku z firmy.
Tam, kde nepomůže vyhledávání či aktivity na sociálních sítích může významnou roli hrát reklama. Vysoce efektivní PPC (placení za proklik) reklama by sice měla vést hlavně k přímému prodeji či obecné konverzi, ale styl, provedení i intenzita dokáže významně přispět k posílení pozice značky.
Značka je stále značka
Internet nezměnil nic na tom, že značka je stále jméno, znak, symbol, logo, design, výraz či chápání firmy a jejich produktů a služeb. Pouze přinesl nové nástroje, které se dnešní marketéři musí naučit správně používat.
Značka stále slouží hlavně pro odlišení se od ostatních podobných, pomáhá vyniknout mezi konkurenty, zjednodušit zákazníkům identifikaci a zvýšení hodnot. Může trvat roky, než se vám podaří značku vybudovat, ale můžete o ni během krátké doby nevhodným přístupem a chybami přijít. V tom všem vám může internet pomoci, ať už jedním nebo druhým směrem.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.