Intel ve zprávě pro média vzpomenul nejčerstvější prognózu analytiků z agentury IDC, podle které má segment notebooků během příštích pěti let růst o 3,6 % navzdory stoupající popularitě tabletů a chytrých mobilů.
„Ačkoli se ještě před časem analytici shodovali na negativním scénáři prodeje PC, nejnovější čísla IDC dokládají, že připravené nekrology o zániku PC segmentu je potřeba zase odložit na neurčito“, konstatoval Intel ve zprávě pro novináře.
Trend, který prý mění trh: sbližování notebooků a tabletů
Na druhou stranu Intel přiznává, že tablety ovlivňují vývoj osobních počítačů. Hovoří zejména o trendu sbližování notebooků a tabletů v konvertibilních zařízeních typu dva v jednom. Proto také mj. i v České republice prý dochází k hluboké transformaci trhu.
Intel upozorňuje na poptávku po ultraboocích, s jejichž konceptem sám před lety přišel: „Ve srovnání s tradičními PC v podobě stolních počítačů, jejichž prodej stagnuje, připadá stále větší podíl na nové kategorie mobilních zařízení, zejména ultrabooky.“
„Zákazníci ultrabooky chtějí. Tenký a rychlý notebook s procesory Intel je velmi žádaným artiklem,“ přitakal ve zprávě pro média Jaromír Řánek ze společnosti Alza.cz provozující stejnojmenný e-shop. Jeho slova potvrzuje i společnost Dell.
„V meziročním srovnání nám stouply celkové prodeje v e-shopu Alza.cz o více než 130 %, čehož jsme dosáhli hlavně díky raketovému nárůstu prodejů ultrabooků od konce minulého roku,“ uvedl ve zprávě pro média Martin Ulčák ze společnosti Dell.
Zájem o ultrabooky na českém trhu registruje i společnost Lenovo. „Každý náš pátý notebook spadá do kategorie ultrabook,“ ve zprávě pro novináře Pavel Janich s tím, že „více než třetina dovážených ultrabooků značky Lenovo v ČR je konvertibilních, což je skvělý výsledek.“
Ožívá koncept Tablet PC? Podle Intelu prý ano
Martin Vařbuchta ze společnosti Intel, kde pracuje jako manažer pro maloobchodní prodej, odhaduje, že 6 % prodaných tabletů představují plnohodnotné počítače, nikoliv spotřební elektroniku.
Není tajemstvím, že Intel a Microsoft chtějí oprášit koncept Tablet PC, tedy zařízení s architekturou x86/x64 plně softwarově i hardwarově kompatibilní s klasickými osobními počítači.
Populární iPad či současné tablety se systémem Android mají technologicky blíže k chytrým mobilům, s nimiž sdílejí i aplikační ekosystém.
Oživení konceptu Tablet PC se čekalo od Windows 8, ale systém nebyl trhem přijat tak, jak by si Microsoft a jeho hardwaroví partneři představovali. Nové naděje jsou nyní upínány k Windows 8.1.
Zákazníci jsou ochotni si za dotykový displej připlatit
Podle zákaznického průzkumu společnosti Intel jsou američtí spotřebitelé ochotni si za dotykový displej připlatit 101 dolarů (v průměru). V případě, že je dotykový displej součástí konvertibilního zařízení, tak více než třetina (34 %) amerických respondentů je ochotna připlatit 120 dolarů.
V České republice podobný průzkum Intel neprováděl, ale odvolává se na zkušenosti e-shopu Alza.cz, podle nichž se prý čeští spotřebitelé od těch amerických zásadním způsobem neliší, takže rovněž dovedou ocenit dotykový displej.
Dotykové displeje podle společnosti Intel významně mění trh s počítači. Vedle zájmu o konvertibilní ultrabooky se zvyšuje také zájem o stolní počítače typu all-in-one, z nichž mnohé modely výrobci vybavují právě dotykovým displejem.
Nové procesory mají přinést pozitivní impuls
Intel doufá, že trhu dá další pozitivní impuls příchod nové generace procesorů Intel Core a Intel Atom. „Díky své velmi nízké spotřebě umožňují vyrobit zcela nové typy zařízení: výrazně tenčí, lehčí a s výdrží na baterii přes devět hodin,“ tvrdí ve zprávě pro média Martin Vařbuchta z Intelu.
Do konce roku 2013 má být dostupných více než padesát zařízení dva v jednom jen s procesory značky Intel. Otázkou zůstává, jak s kartami zamíchají Windows 8.1, která budou uvedena letos na podzim.
Obr. č.1: Infografika „Jsou PC mrtvá?“ (zdroj: Intel)
Zdroj: Intel, ChannelWorld