Společnost Intel zveřejnila třetí část zjištění svého průzkumu, v němž se zaměřila na preference zákazníků a zákazníků při výběru notebooku.
Dvě části jsme vám již přinesli v článcích Ženy vybírají PC podle reálných potřeb a Ženy chtějí lehčí notebooky, muži ostatně také.
Ze šetření vyplývá, že tuzemští spotřebitelé jsou ve výběru výpočetní techniky pragmatičtí a kladou důraz hlavně na výkon, výdrž na baterii a cenu. Naopak nejméně jim záleží na barvě.
Intel zároveň upozorňuje, že trendem začíná být důraz na konvertibilitu. Jak tedy vypadá ideální počítač pro českého zákazníka?
„Češi dnes při výběru považují za ideální kombinaci notebooku a tabletu (2v1), s váhou kolem jednoho a půl kilogramu, v barvě černé nebo stříbrné. Když už má někdo rád barevnost, volil by fialovou, červenou nebo modrou. Důležitým kritériem se stává ovládání počítače dotykem,“ představil ideální model Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej společnosti Intel.
Konvertibilní zařízení táhnou
Zájem o konvertibilní zařízení typu 2-v-1, kde po oddělení dotykového displeje vznikne tablet, v průzkumu uvedlo 71,5 % žen a 70 % mužů. Podle Šárky Jakoubkové, PR manažerky společnosti Alza.cz, zaznamenaly prodeje těchto počítačů v prvním čtvrtletí letošního roku (u tohoto e-tailu) 38% meziroční nárůst. Zvýšený zájem je i o all-in-one sestavy stolních počítačů, jejichž prodej v Alze stoupl meziročně o 10 %.
Za nový počítač jsou Češi podle průzkumu ochotni zaplatit v průměru 14 920 korun.
Graf 1 - Jaký počítač by si Češi pořídili
Zdroj: Intel
Zájem je o instalace softwaru
Co se týče poptávky po službách spojených s koupí nového notebooku, uvítala by téměř polovina respondentů pomoc se softwarem či nastavením počítače.
„Přes 49 % kupujících by při nákupu nového počítače uvítalo instalaci softwaru jako službu na straně výrobce či možnost konzultace při zprovoznění počítače,“ uvedl Martin Vařbuchta.
Podle Šárky Jakoubkové mají tuzemští spotřebitelé nejčastěji zájem o služby pojištění výrobku, možnost vrácení zboží nad rámec zákonné lhůty a prodloužení záruky.
„O pomoc žádají nejčastěji zákazníci, kteří si pořizují počítače a mobilní telefony. Potřebují poradit s instalací a nastavením softwaru a přenosem dat z původního zařízení na nové. K nejčastěji využívaným doplňkovým službám patří první spuštění a nastavení počítače,“ uvedla.
Graf 2 - Nejčastější služby spojené s nákupem notebooku
Zdroj: Intel
Průzkum společnosti Intel proběhl v ČR, Maďarsku a na Slovensku mezi 1877 respondenty ve věku 20 až 40 let, z toho bylo 1239 žen a 638 mužů.
Zdroj: Intel