Prodej tabletů v regionu střední a východní Evropy (CEE) pokračoval po nepříznivém prvním kvartálu v pádu. Během druhého čtvrtletí se v regionu prodalo 2,8 milionu zařízení, což představuje meziroční pokles o 21,4 %. Údaje přinesla společnost IDC, podle které situace svědčí o nasycení trhu. Průměrná prodejní cena tabletů v regionu meziročně poklesla o 21,9 %.
Nejhorší výsledek zaznamenal segment zařízení 2v1 (IDC je řadí pod tablety), kterých se prodalo o 38,6 % méně než v druhém čtvrtletí roku 2014. Tato zařízení podle IDC tvoří přibližně 3 % celkového trhu tabletů v regionu. V horizontu několika příštích let však má jejich podíl postupně růst a ukrajovat podíl notebooků na trhu osobních zařízení.
Čtvrtina všech iPadů se prodala v ČR
Na pozici lídra regionálního trhu se vrátila společnost Lenovo se 16,8% podílem při 480 tisících prodaných kusů a 2,8 % meziročním růstu. Těsně druhý pak skončil Samsung se 450 tisíci prodaných tabletů. Společný tržní podíl obou společností činil ve druhém kvartálu 32,7 %. O rok dříve to přitom bylo jen 26,9 % a ještě o rok dříve pouze 20,1 %.
Na třetím místě skončil Apple, jehož tržní podíl se ztenčil na 5 %. Zajímavostí je, že celou čtvrtinu ze 140 tisíc iPadů prodaných v regionu nakoupili zákazníci v České republice, což je dvakrát více, než se prodalo v Rusku. To podle IDC svědčí o negativním vlivu silného dolaru i o celkové ekonomické situaci na největším trhu v regionu.
Na čtvrtém místě skončil Asus se 3,9% tržním podílem a 110 tisíci prodaných jednotek. Nováčkem v první pětici je pak pátá Digma, která se specializuje na levná zařízení s malým displejem. Tato společnost během druhého kvartálu prodala 100 tisíc zařízení a dosáhla 3,5% tržního podílu.
Graf – Meziroční srovnání výsledků největších výrobců
Zdroj: IDC