IDC: Trh tabletů v regionu CEE je nasycený, v prvním kvartálu se propadl o pětinu

Více než 20% propad trhu v prvním čtvrtletí je podle analytiků z IDC znakem negativní ekonomické situace, ale i nasycení trhu a konkurence ze strany phabletů. Jediný velký hráč, který dokázal prodat více zařízení než před rokem, je Lenovo.

IDC: Trh tabletů v regionu CEE je nasycený, v prvním kvartálu se propadl o pětinu



Prodej tabletů a zařízení typu 2 v 1 v regionu CEE se v prvního kvartálu 2015 propadl meziročně o 20 %. Údaje přinesla společnost IDC, podle které je takto výrazné snížení počtu prodaných zařízení důsledkem hned několika negativních faktorů.

Největší roli podle analytiků hrála nepříznivá situace v Rusku a na Ukrajině spolu se silným kurzem dolaru vůči místním měnám v regionu. Vliv však mělo i nasycení trhu, které se projevuje prodloužením životních cyklů zařízení a rostoucí popularita alternativních zařízení, zejména phabletů.

Přestože se trh tabletů v regionu CEE blíží nasycení, pořád jsou zde segmenty, které mají potenciál růst – jde například o 2 v 1 s oddělitelnou klávesnicí, zařízení podporující LTE sítě a zařízení s rozšířeným úložištěm a kapacitou baterie,“ uvedl analytik Jiří Teršel z IDC CEMA.

Tablety podporující mobilní datové sítě se podle IDC prodávají podstatně lépe než tablety obecně. Podpora mobilních dat z tabletu zároveň činí skutečně mobilní zařízení, které si uživatel může brát všude s sebou. IDC proto doporučuje zaměřit se právě na taková zařízení.

Lenovo míří vzhůru, všichni ostatní padají

Žebříček výrobců vede s dostatečným náskokem a pětinovým celkovým podílem Samsung. Ačkoliv se jeho výsledky prodeje meziročně snížily o bezmála 11 %, dopadl podstatně lépe než většina konkurence a jeho tržní podíl posílil

Vynikajícího výsledku dosáhlo v loni čtvrté Lenovo. Navzdory propadu trhu dokázalo Lenovo prodat o pětinu více tabletů než před rokem a vyhouplo se na druhé místo.

Nejhůře z pětice největších výrobců naopak dopadl v pořadí třetí Apple, jehož výsledky se meziročně propadly o více než tři pětiny, jeho podíl se ztenčil na necelých 6 % a jen o pár tisíc prodaných kusů předčil čtvrtý Asus, jehož výsledky dopadly jen o trochu lépe.

První pětici uzavírá Prestigio s taktéž velmi alarmujícím propadem výsledků (bezmála o 58 %) a 3% tržním podílem. IDC znovu upozornilo, že trh tabletů v regionu čeká konsolidace a odchod některých hráčů. Na druhou stranu, celkový podíl menších výrobců (o šestého místa dál) vyrostl na téměř 52 % oproti loňským 44,4 %.

Tabulka 1 – Výrobci tabletů v regionu CEE (tisíce jednotek)

Výrobce

Prodej za 1Q15

Podíl v 1Q15

Prodej za 1Q14

Podíl v 1Q14

Meziroč. změna

1. Samsung

570

20,8 %

639

18,6 %

-10,8 %

2. Lenovo

359

13,1 %

297

8,6 %

20,9 %

3. Apple

158

5,7 %

425

12,3 %

-62,9 %

4. Asus

155

5,7 %

360

10,4 %

-57,0 %

5. Prestigio

81

3,0 %

192

5,6 %

-57,9 %

Ostatní

1 421

51,8 %

1 529

44,4 %

-7,1 %

Celkem

2 774

100,0 %

3 442

100,0 %

-20,3 %

Zdroj: IDC

Graf – Meziroční srovnání trhu tabletů v regionu CEE

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: Samsung

Komentáře