Prodej tabletů a zařízení typu 2 v 1 v regionu CEE se v prvního kvartálu 2015 propadl meziročně o 20 %. Údaje přinesla společnost IDC, podle které je takto výrazné snížení počtu prodaných zařízení důsledkem hned několika negativních faktorů.
Největší roli podle analytiků hrála nepříznivá situace v Rusku a na Ukrajině spolu se silným kurzem dolaru vůči místním měnám v regionu. Vliv však mělo i nasycení trhu, které se projevuje prodloužením životních cyklů zařízení a rostoucí popularita alternativních zařízení, zejména phabletů.
„Přestože se trh tabletů v regionu CEE blíží nasycení, pořád jsou zde segmenty, které mají potenciál růst – jde například o 2 v 1 s oddělitelnou klávesnicí, zařízení podporující LTE sítě a zařízení s rozšířeným úložištěm a kapacitou baterie,“ uvedl analytik Jiří Teršel z IDC CEMA.
Tablety podporující mobilní datové sítě se podle IDC prodávají podstatně lépe než tablety obecně. Podpora mobilních dat z tabletu zároveň činí skutečně mobilní zařízení, které si uživatel může brát všude s sebou. IDC proto doporučuje zaměřit se právě na taková zařízení.
Lenovo míří vzhůru, všichni ostatní padají
Žebříček výrobců vede s dostatečným náskokem a pětinovým celkovým podílem Samsung. Ačkoliv se jeho výsledky prodeje meziročně snížily o bezmála 11 %, dopadl podstatně lépe než většina konkurence a jeho tržní podíl posílil
Vynikajícího výsledku dosáhlo v loni čtvrté Lenovo. Navzdory propadu trhu dokázalo Lenovo prodat o pětinu více tabletů než před rokem a vyhouplo se na druhé místo.
Nejhůře z pětice největších výrobců naopak dopadl v pořadí třetí Apple, jehož výsledky se meziročně propadly o více než tři pětiny, jeho podíl se ztenčil na necelých 6 % a jen o pár tisíc prodaných kusů předčil čtvrtý Asus, jehož výsledky dopadly jen o trochu lépe.
První pětici uzavírá Prestigio s taktéž velmi alarmujícím propadem výsledků (bezmála o 58 %) a 3% tržním podílem. IDC znovu upozornilo, že trh tabletů v regionu čeká konsolidace a odchod některých hráčů. Na druhou stranu, celkový podíl menších výrobců (o šestého místa dál) vyrostl na téměř 52 % oproti loňským 44,4 %.
Tabulka 1 – Výrobci tabletů v regionu CEE (tisíce jednotek)
Výrobce |
Prodej za 1Q15 |
Podíl v 1Q15 |
Prodej za 1Q14 |
Podíl v 1Q14 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
570 |
20,8 % |
639 |
18,6 % |
-10,8 % |
2. Lenovo |
359 |
13,1 % |
297 |
8,6 % |
20,9 % |
3. Apple |
158 |
5,7 % |
425 |
12,3 % |
-62,9 % |
4. Asus |
155 |
5,7 % |
360 |
10,4 % |
-57,0 % |
5. Prestigio |
81 |
3,0 % |
192 |
5,6 % |
-57,9 % |
Ostatní |
1 421 |
51,8 % |
1 529 |
44,4 % |
-7,1 % |
Celkem |
2 774 |
100,0 % |
3 442 |
100,0 % |
-20,3 % |
Zdroj: IDC
Graf – Meziroční srovnání trhu tabletů v regionu CEE
Zdroj: IDC