Společnost IDC ve své nové prognóze uvádí, že celkový globální prodej nositelné elektroniky vyroste v roce 2018 meziročně o 15,1 % na 132,9 milionu zařízení. Podobný trend pak analytici očekávají i v dlouhodobém výhledu do roku 2022.
Chytré hodinky se derou kupředu
Trh má v tomto období konkrétně růst průměrně o 13,4 % ročně a v roce 2022 dosáhnout objemu 219,4 milionu zařízení, přičemž zhruba 40 % mají tvořit chytré hodinky. Důvodem má být především rozšíření možností jejich využití díky mobilní konektivitě.
„Spotřebitelé si konečně začínají uvědomovat užitečnost chytrých hodinek. Zdaleka nejširší uplatnění sice stále nacházejí ve sportu a fitness, ale uživatelé už objevují, že se s nimi dá platit nebo komunikovat,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani.
IDC však druhým dechem dodává, že „hloupé“ náramky z trhu jen tak nezmizí. V dohledné době mají díky své jednoduchosti a cenové dostupnosti zůstat vstupní branou do oblasti nositelné elektroniky a zároveň najít hlubší uplatnění například ve zdravotnictví.
A co ti ostatní?
Ačkoliv se i v roce 2022 bude většina zařízení nosit na zápěstí, IDC upozorňuje na jiné dvě kategorie, které mají ve sledovaném období dosahovat nejvyššího nárůstu prodeje: sluchátka a oblečení.
Nástupu sluchátek, kterým IDC předpovídá každoroční růst o 48 %, má pomoci pokrok ve vývoji hlasových asistentů a jejich stále častější integrace do osobní elektroniky. Dalším pozitivním faktorem má být rostoucí poptávka po bezdrátových modelech.
Co se týče oblečení, IDC u něj očekává růst o 30 % ročně díky expanzi do nových oblastí. Zatímco dnes tvoří většinu tohoto segmentu boty schopné počítat kroky, v dohledné době se má objevit specializované oblečení se senzory určené například k práci v rizikových prostředích.
A potom tu jsou skutečně „ostatní“ zařízení, která nespadají do žádné z výše uvedených kategorií. IDC uvádí, že tyto modely (například chytré čelenky apod.) zůstanou marginální z hlediska objemu, ale přesto mohou nabízet lukrativní příležitosti v silně specializovaných oblastech.
Tabulka – Prognóza vývoje trhu podle produktových kategorií (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Prodej 2022 |
Podíl 2022 |
CAGR* '18-'22 |
chytré hodinky |
43,6 |
32,8 % |
84,1 |
38,3 % |
17,9 % |
základní hodinky** |
32,4 |
24,4 % |
59,4 |
27,1 % |
16,4 % |
základní náramky |
47,7 |
35,9 % |
48,2 |
22,0 % |
0,3 % |
sluchátka |
2,8 |
2,1 % |
13,3 |
6,0 % |
48,0 % |
oblečení |
4,1 |
3,1 % |
11,6 |
5,3 % |
30,0 % |
ostatní |
2,4 |
1,8 % |
2,8 |
1,3 % |
3,8 % |
Celkem |
132,9 |
100,0 % |
219,4 |
100,0 % |
13,4 % |
* složená roční míra růstu
** „chytrost“ zařízení podle metodiky IDC spočívá v jeho schopnosti podporovat aplikace třetích stran
Zdroj: IDC
Graf – Prognóza vývoje celkového objemu trhu
Zdroj: IDC