Globální prodej souprav pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu poroste v příštích letech průměrně o 52,5% ročně a v roce 2022 dosáhne 68,9 milionu prodaných kusů. Uvádí to nová prognóza společnosti IDC, jejíž předchozí odhady byly o něco optimističtější .
Rok 2017 byl pro trh VR/AR do jisté míry zklamáním, ale analytici počítají s tím, že již v letošním roce trh dosáhne silného 48,5% růstu díky vstupu nových výrobců do těchto segmentů a vzniku nových obchodních modelů.
Bez vlastního displeje už to nepůjde
Hlavním trendem se má v příštích letech stát propad podílu základních modelů bez vlastního displeje, které vyžadují zasunutí chytrého telefonu. Tyto headsety sice momentálně tvoří výraznou část celkového prodaného objemu, ale to se má během sledovaného období výrazně změnit.
V segmentu VR analytici například očekávají, že v roce 2022 nebude vlastním displejem disponovat pouze necelá desetina prodaných zařízení, zatímco ještě letos jich má být více než třetina. Podobně výrazně má jejich podíl klesnout i v případě AR.
Bez kabelu už to naopak půjde velmi dobře
Velmi výrazně má naopak vyrůst podíl soběstačných headsetů, tedy těch, které nejen, že mají vlastní displej, ale také veškeré výpočetní komponenty, díky čemuž nevyžadují propojení s externím zařízením, jmenovitě výkonnou PC sestavou.
Stále pak platí, že zatímco virtuální realita najde uplatnění zejména (ale nejen!) v oblasti domácí zábavy, technicky složitější a v mnoha ohledech praktičtější rozšířená realita se ve větší míře ujme především (ale opět nejen!) v komerční sféře.
Tabulka – Prognóza vývoje podílů typů VR/AR headsetů mezi lety 2018 a 2022
Technologie |
Typ headsetu |
2018* |
2022* |
Rozšířená realita |
bezdisplejový |
6,7 % |
1,1 % |
soběstačný |
2,4 % |
19,1 % |
|
periferní |
1,0 % |
17,9 % |
|
Virtuální realita |
bezdisplejový |
34,9 % |
8,8 % |
soběstačný |
11,7 % |
29,8 % |
|
periferní |
43,3 % |
23,3 % |
|
Celkem |
100,0 % |
100,0 % |
Zdroj: IDC
Graf – Prognóza růstu prodeje VR/AR headsetů
Zdroj: IDC