Prodej počítačů v Evropě, na Blízkém východě a v Africe (EMEA) ve třetím čtvrtletí letošního pokračoval v poklesu a meziročně ztratil 3,8 %, což je v souladu s odhady analytiků.
Klesla poptávka koncových zákazníků a komerční segment ve většině případů šetřil. Nejvýraznější pokles prodejů zaznamenaly rozvinuté trhy, klesající trend se ale projevil i na rozvojových trzích ve střední a východní Evropě, na Blízkém východě a v Africe.
Prodeje v západní Evropě klesaly již čtvrté čtvrtletí v řadě a meziroční pokles ve sledovaném období činil 10,2 %. V Eurozóně roste nezaměstnanost a to má samozřejmě dopad na poptávku koncových zákazníků. Navíc začínají spotřebitelé stále častěji nakupovat mediální tablety a chytré telefony, což mnohdy oddaluje nákup nového počítače.
Komerční segment prodává
Přestože celkové prodeje v západní Evropě klesly, komerční segment v tomto regionu si polepšil o 3,7 %. Již šesté čtvrtletí v řadě se o tyto výsledky nejvíce zasloužil firemní segment. Třetí čtvrtletí bylo také tradičně úspěšné ve vzdělávacím sektoru. Naopak se příliš nedařilo SMB a veřejnému sektoru.
Slabé výsledky vykázaly země na jihu Evropy. Prodeje ve Španělsku a Itálii klesly meziročně o 37 % a 31,3 %. K poklesu přispěly velké skladové zásoby v distribučním kanále a slabá poptávka koncových zákazníků. Podobných výsledků dosáhlo Řecko a Portugalsko, které klesalo o 27,5 %, respektive 26,5 %.
Západní Evropa klesá, střední roste
Oslabení pocítily i klíčové ekonomiky evropského regionu. Pokles prodejů zaznamenalo jak Spojené království (10,9 %), tak Německo (3,9 %) a Francie (1,4 %). V porovnání s celkovými výsledky regionu EMEA ve sledovaném období se dařilo trhům v CEE (střední a východní Evropa) a MEA (blízký východ a Afrika), které rostly o 4,8 %, respektive 7,4 %. „Přestože v regionu CEE byly výsledky pozitivní, trhům v České republice, v Polsku, na Slovensku a Bulharsku se příliš nedařilo. Velký podíl na tom má slabá poptávka ve spotřebitelském segmentu,“ řekla v tiskové zprávě Stefania Lorenz z IDC.
Výrobcům vládne Hewlett-Packard
Jedničkou mezi výrobci je podle IDC ve třetím čtvrtletí 2011 Hewlett-Packard, který si svou pozici udržel i přes nejasnou budoucnost divize osobních počítačů. HP výrazně expandovalo do regionů CEE a MEA a výborných prodejů dosáhlo v komerčním segmentu. Druhé místo patří skupině Acer, jejíž prodeje se meziročně snížily o 42,1 %. Distribuční kanál má v současné době velké skladové zásoby nakoupené během roku, což se výrazně projevilo právě na výsledcích Aceru za letošní třetí čtvrtletí.
Nicméně nejistota okolo budoucí strategie Aceru a omezení spolupráce s některými partnery bude podle IDC i nadále přispívat k negativním výsledkům firmy. Na třetí místo mezi výrobci počítačů se za třetí čtvrtletí 2011 v regionu EMEA posunul Asus, který tak přeskočil Dell. Asus zaznamenal meziroční růst 17,8 % a výrazně expandoval na rozvojové trhy na Blízkém východě.
Předběžné výsledky trhu počítačů ve 3. čtvrtletí 2011 v regionu EMEA (v milionech jednotek)
Výrobce |
Prodej 3Q 2011 |
Prodej 3Q 2010 |
Podíl na trhu 3Q 2011 |
Podíl na trhu 3Q 2010 |
Meziroční změna |
HP |
5 519 |
5 338 |
20,7 % |
19,2 % |
3,4 % |
Acer |
3403 |
5 879 |
12,7 % |
21,2 % |
-42,1 % |
Asus |
2738 |
2 325 |
10,2 % |
8,4 % |
17,8 % |
Dell |
2 506 |
2 558 |
9,4 % |
9,2 % |
-2 % |
Lenovo |
2 164 |
1 642 |
8,1 % |
5,9 % |
31,8 % |
Ostatní |
10 383 |
10 017 |
38,9 % |
36,1 % |
3,7 % |
Celkem |
26 713 |
27 759 |
100 % |
100 % |
-3,8 % |
Zdroj: IDC
Doporučujeme také výsledky stejného regionu od společnosti Gartner.