GfK: Západoevropský trh s elektronikou a spotřebiči v 1. čtvrtletí 2014 meziročně klesl o 0,5 %

5. 6. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © Yuri Arcurs - Fotolia.com
Navzdory mírnému poklesu GfK uvádí, že trh vykazuje známky oživení a očekává se jeho pozitivní vývoj v příštích kvartálech, v souvislosti s pozitivními signály ze zemí zasažených krizí a zvýšení optimismu spotřebitelů.

Výsledky šetření GfK Temax Western Europe za 1. čtvrtletí roku 2014 ukazují mírný pokles západoevropského trhu technického spotřebního zboží o 0,5 % při tržbách přes 48 miliard eur.

Za poklesem stály segmenty IT, spotřební elektroniky a fotoaparátů, které v kvartálu zaznamenaly negativní vývoj.

Naopak pozitivně se vyvíjely prodeje například v segmentu velkých i malých domácích spotřebičů. Na přibližně loňské úrovni skončila oblast telekomunikací a spotřebního materiálu. V rámci jednotlivých států se trh nejlépe vyvíjel v Portugalsku, Španělsku a Spojeném království.

V oblasti IT bude největší poptávka po dotykových zařízeních

Celkový objem tržeb zaznamenaný v prvním čtvrtletí 2014 na západoevropském trhu IT dosáhl zhruba 14 miliard eur, což ve srovnání s předešlým rokem znamená 2% pokles. Tento výsledek nezvrátil ani významný růstu trhů v Německu, Portugalsku a Řecku.

GfK přidává svůj hlas k analytikům, kteří pro rok 2014 předpovídají růst poptávky po počítačích, nabízejících mobilní využití a zajímavý design. Zájem se má zvýšit především o dotyková zařízení.

Současné chování uživatelů má zvýšit poptávku i po řešeních z oblasti ukládání dat a síťových zařízení pro sdílení a ukládání obsahu.

Poptávka po telefonech roste

Trh telekomunikačních zařízení dosáhl v západní Evropě v první čtvrtině roku 2014 zhruba 0,5% růstu, při tržbách ve výši téměř 10 miliard eur. Navzdory vyspělosti trhu rostla poptávka po mobilních telefonech i chytrých telefonech.

GfK však upozorňuje, že poptávka po mobilních telefonech začíná být zcela nasycena, což znamená, že cenovou erozi již nelze kompenzovat zvyšováním prodejů v rámci produktového mixu. Přesto se však díky chystaným novým modelům v segmentu chytrých i běžných mobilních telefonů vrací naděje, že ve druhém čtvrtletí se vývoj prodejů opět zlepší.

Kancelářskému vybavení a materiálu svítá na lepší časy

V prvním čtvrtletí 2014 zůstal západoevropský trh kancelářského zboží a spotřebního materiálu na úrovni prvního čtvrtletí roku 2013, kdy objem tržeb dosáhl 4 miliard eur. Ze zemí, v nichž probíhalo šetření, došlo k pozitivnímu vývoji v Německu, Nizozemí, Řecku a Velké Británii.

Trh s tiskárnami byl podle GfK i nadále pod značným tlakem. Na některých trzích se však začíná negativní trend obracet a tržby opět vykazují růst a pokles v segmentu spotřebních materiálů by díky tomu mohl zpomalit.

Propad segmentu spotřební elektroniky se zmírňuje

Západoevropský trh spotřební elektroniky vygeneroval v prvním kvartále 2014 téměř 7,7y miliard eur, což představuje oproti loňskému roku mírný pokles o 2,3 %. Negativní trend se však podle GfK významně zmírnil, zejména ve Velké Británii, Švédsku a Portugalsku.

Přestože lze pozorovat určité pozitivní signály ukazující na růst, GfK upozorňuje, že oživení zatím není stabilní. Segment televizorů zůstává pod cenovým tlakem a z hlediska prodejů nevykazuje pozitivní vývoj.

Jistý potenciál růstu e však podle GfK může skrývat v segmentu televizí s vysokým rozlišením (HDTV) používající technologii 4K/UHD, stejně jako v oblasti připojovaných audio zařízení a dokovacích reproduktorů.

Kuchyňské přístroje a vysavačů táhnou segment malých spotřebičů

V prvním čtvrtletí 2014 dosáhly tržby na západoevropském trhu malých domácích spotřebičů téměř 3,3 miliardy eur, což v meziročním srovnání představuje stabilní růst na úrovni 4,4 %. Na tomto pozitivním vývoji se podílely téměř všechny země zařazené do výzkumu, s výjimkou Švédska a Německa.

Největší dynamika růstu byla zaznamenána v segmentu kuchyňských přístrojů a vysavačů. Velká poptávka byla zejména po bezšňůrových tyčových a bezsáčkových cylindrových vysavačích za prémiové ceny. V segmentu kuchyňské techniky byly tahounem růstu tradiční kuchyňské roboty a stolní mixéry, které byly obzvláště oblíbené v Británii.

U velkých spotřebičů zákazník hledá energetickou úspornost

Západoevropský trh velkých domácích spotřebičů zaznamenal rychlý start vedoucí k pozitivnímu růstu na úrovni 3,9 % při celkových tržbách ve výši 7,7 miliardy eur.

Nejrychleji tento trh rostl v Německu a Spojeném království. Vývoj ve Švédsku naopak zaostával za výsledky předchozího roku a trh zde klesl o 0,3 %. Země nejvíce zasažené ekonomickou krizí, tedy Portugalsko a Řecko, rovněž vykázaly významné oživení, i když řecký trh se stále ještě potýká se silným tlakem na ceny zboží.

Ve všech zkoumaných zemích došlo k nárůstu prodejů sušiček prádla s tepelným čerpadlem, což ukazuje na obecný trend k nákupu energeticky úsporných spotřebičů.

Fotopřístroje dále padají dvouciferně

V letošním prvním kvartálu 2014 dosáhl trh fotoaparátů a příslušenství na západoevropském trhu tržeb ve výši bezmála 1,4 miliardy eur, o 15,2 % méně než v loňském roce. Negativní trend byl zaznamenán ve všech sledovaných zemí.

Pozitivní růst bylo možné pozorovat u modelů vysoké kvality, které nelze snadno nahradit chytrými telefony. Kromě toho začalo u fotoaparátů hrát mnohem důležitější roli Wi-fi připojení.

Trh se vzpamatoval, optimismus stoupá

GfK uzavírá výsledky s tím, že po celkově těžkém roce 2013 začal západoevropský trh technického spotřebního zboží v prvním čtvrtletí 2014 znovu nabírat dech. Pozitivní dopad na celkový vývoj měla mít především situce v segmentu malých a velkých domácích spotřebičů.

Nadějné signály začaly přicházet ze zemí, které byly nejsilněji zasaženy križí; tyto státy během prvních tří měsíců roku 2014 vykázaly částečné zvýšení prodejů. To se odráží i na posledních výsledcích výzkumu spotřebitelského klimatu, který v Evropě provádí GfK a který došel k závěru, že optimismus spotřebitelů stoupá.

Zjištění ukazatele GfK TEMAX (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.

bitcoin_skoleni

GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.

Zdroj: GfK TEMAX

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci