Segment telekomunikací rostl solidním tempem a také oblast spotřební elektroniky vykázala v prvním čtvrtletí mírný meziroční nárůst z hlediska hodnoty. U ostatních sledovaných sektorů (malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) však došlo k meziročnímu poklesu obratu.
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (květen, 2009)
Malé domácí spotřebiče: konec kávové revoluce
Tak jako ekonomický růst pokračoval ve zpomalování od konce roku 2008, také trh malých domácích spotřebičů zaznamenal negativní roční vývoj -9,4 % a klesl na 980 mil. Kč. Téměř všechny produktové kategorie kromě kuchyňských strojků vykázaly pokles. Prodej kuchyňských robotů a mixérů se pohyboval nad úrovní loňského roku. Vysavače, což je nejsilnější skupina v rámci malých domácích spotřebičů, zaznamenaly téměř 11% pokles. Zdá se, že recese ovlivnila také kávovou revoluci z předchozího roku. V prvních třech měsících roku 2009 vykázal prodej kávovarů vysoký meziroční pokles (12 %).
Velké domácí spotřebiče: pokles v prodeji pokračuje
Tržby z prodeje velkých domácích elektrospotřebičů zaznamenaly meziroční pokles o 9,6 %. Naplno se projevily negativní dopady pokračující krize: klesající počet prodaných výrobků a meziroční pokles průměrné ceny. Tradičně nízké prodeje v lednu a únoru byly letos ještě nižší než loni. Mnozí obchodníci spustili „povánoční" výprodeje již v závěru roku 2008, čímž snížili očekávanou špatnou bilanci roku 2008, ale zvýšili propad v prvním čtvrtletí roku 2009. Vestavné spotřebiče se prodávaly lépe než volně stojící. K lepšímu vývoji tržeb jim pomohla stabilní úroveň průměrné ceny. Žádná z jednotlivých výrobkových kategorií se nevymyká ze záporných čísel, nejvyšší pokles postihl sporáky (zejména volně stojící).
Informační technologie: poptávka po noteboocích pokračuje
Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2008 poklesl sektor informačních technologií v České republice v letošním prvním čtvrtletí o 15,7 % a pokračuje v negativním vývoji z druhé poloviny roku 2008. Jedinou rostoucí kategorií v počtu prodaných kusů jsou během sledovaného období notebooky. Tento pozitivní vývoj byl, podobně jako v předchozím čtvrtletí, ovlivněn rostoucí poptávkou zejména po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben stagnujícím a negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory.
Spotřební elektronika: ploché televizory pokračují v růstu
V rámci spotřební elektroniky pokračuje spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací. V této kategorii zůstává klíčovým segmentem LCD s úhlopříčkou 32 palců, ale meziročně roste váha velkých obrazovek (37 palců a větší). Významný podíl na trhu už mají Full HD přístroje. Plánované vypínání analogového signálu v tomto roce by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů. V této souvislosti také dynamicky rostou prodeje set top boxů. Obrat ostatních produktů spotřební elektroniky ovšem klesá, i díky pokračujícímu poklesu cen.
Foto trh: negativní vývoj
Foto trh vykazuje za první čtvrtletí tohoto roku stejně jako v minulém roce negativní vývoj. Rostoucím segmentem jsou digitální zrcadlovky. Avšak zvýšené prodeje tohoto segmentu nedokázaly kompenzovat poklesy prodejů kompaktních přístrojů. Nicméně i v rámci kompaktních přístrojů je patrný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.
Telekomunikace: smartphony oživují trh
V prvním čtvrtletí 2009 zaznamenal trh telekomunikační techniky nárůst o 5,9 % ve srovnání s prvním čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií jsou smartphony, jak v internetových, tak zejména v tradičních prodejích. Pozitivní vývoj celého telekomunikačního sektoru je ovlivněn právě touto produktovou kategorií, zatímco prodeje tradičních kategorií (pevné telefony, faxy) dlouhodobě klesají. Důvodem je vysoká nasycenost trhu a nižší ochota spotřebitelů k utrácení.
Kancelářská technika: růst pouze u scannerů
Tržby z prodeje kancelářské techniky zaznamenaly v letošním prvním čtvrtletí ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2008 pokles o 12,5 %. Jedinou rostoucí kategorií v počtu prodaných kusů a objemu tržeb jsou v prvním čtvrtletí roku 2009 scannery. Růst tohoto segmentu však nedokázal kompenzovat poklesy obratů ostatních produktů kancelářské techniky, spojené s pokračující cenovou erozí.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí (v mil. Kč)
Typ zboží |
Q2 2008 |
Q3 2008 |
Q4 2008 |
Q1 2009 |
Q1 2009/ |
Spotřební elektronika |
3 863 |
4 172 |
7 179 |
4 057 |
0,8% |
Foto |
817 |
749 |
908 |
565 |
-11,1% |
Velké domácí spotřebiče |
3 680 |
3 708 |
3 667 |
3 085 |
-9,6% |
Malé domácí spotřebiče |
996 |
995 |
2 001 |
980 |
-9,4% |
Informační technologie |
4 513 |
4 596 |
6 030 |
4 537 |
-15,7% |
Kancelářská technika |
696 |
663 |
929 |
694 |
-12,5% |
Telekomunikace |
2 115 |
2 650 |
3 798 |
2 269 |
5,9% |
Česká republika (celkem) |
16 680 |
17 533 |
24 512 |
16 188 |
-7,4% |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (květen, 2009)
Podrobné výsledky studie Temax za loňský rok a 4. čtvrtletí najdete tady.
GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660, zdenek.barta@gfk.com)