GfK: Výsledky prodejů technického zboží za čtvrté čtvrtletí 2008

Trh s technickým spotřebním zbožím v České republice v poslední čtvrtině roku 2008 poklesl o téměř 8 % v porovnání se stejným obdobím roku loňského. Uvádí to mezinárodní zpráva GfK Temax Czech Republic vytvořená GfK Retail and Technology.



Pouze segment spotřební elektroniky a telekomunikací vykázal v posledním čtvrtletí meziroční nárůst z hlediska hodnoty. Ostatní sledované sektory (malé a velké domácí spotřebiče), foto, ale i kancelářská a výpočetní technika klesala. V porovnání celého roku 2008 vs. 2007 pouze trh spotřební elektroniky dokázal meziročně růst.

Vývoj obratu technického zboží v České republice v jednotlivých kvartálech let 2007-2008
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (Březen, 2009)


Malé domácí spotřebiče: rok ve znamení kávovarů

Prodeje malých domácích elektrospotřebičů se pohybovaly po většinu roku nad úrovní roku 2007 a jen díky slabším tržbám v posledních měsících se v celoročním srovnání dostaly na "zápornou nulu". Jasným tahounem trhu byly kávovary - přesněji řečeno přístroje na přípravu espressa - s dvouciferným přírůstkem prodeje.

Zdá se, že kávová revoluce se šíří nejen v českých restauracích, ale zasahuje i kanceláře a domácnosti. Důležitý byl mírný růst tržeb vysavačů, které jsou nejvýznamnější výrobkovou kategorií malých elektrospotřebičů. Nad úrovní předchozího roku se pohyboval i prodej kuchyňských robotů a mixérů. Naopak řada výrobků osobní péče a také žehličky, fritézy a rychlovarné konvice zaostaly za rokem 2007 a tlačily celkové tržby směrem dolů.


Velké domácí spotřebiče: televizory táhnou

Tržby z prodeje velkých domácích elektrospotřebičů zaznamenaly za celý rok zřetelný pokles o 9,1 %. Hlavní příčiny: rekordní úroveň prodeje z roku 2007, která byla spjata s boomem bytové výstavby a předcházela zvýšení DPH od ledna 2008, byla laťkou, které bylo velmi těžké dosáhnout.

Zájem spotřebitelů o nákup televizorů, vybuzený přechodem od analogového k digitálnímu vysílání, přinesl těžkou konkurenci na straně výdajů domácností. Přicházející krize se projevila až během posledních měsíců roku. Po poměrně silném 1. čtvrtletí přišel obrat a každý další kvartál přispěl k negativnímu trendu.

Vestavěné spotřebiče se prodávaly lépe než volně stojící, k o něco lepšímu vývoji tržeb jim pomohla stabilní úroveň průměrné ceny. Žádná z jednotlivých výrobkových kategorií se nevymyká ze záporných čísel, nejvyšší pokles postihl chladničky a myčky nádobí.

Informační technologie: poptávka po noteboocích

Ve srovnání s posledním čtvrtletím roku 2007 poklesl sektor informačních technologií v České republice ve čtvrtém čtvrtletí o 20 % a pokračuje v negativním vývoji předchozích čtvrtletí roku 2008. Jediné rostoucí kategorie co do počtu prodaných kusů byly v roce 2008 notebooky multifunkční zařízení.

Nicméně tento pozitivní vývoj byl částečně ovlivněn rostoucí poptávkou po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben stagnujícím a negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory. V důsledku toho poklesl v roce 2008 celkový IT trh meziročně v hodnotě o 12,2 %.


Spotřební elektronika: solidní růst trhu

Pokračující spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací zajistila solidní růst trhu spotřební elektroniky (+ 9,5 % v meziročním srovnání) a dokonce i poslední čtvrtina roku 2008 vykázala pozitivní vývoj.

V rámci plochých televizorů rostly prodeje jak velkých obrazovek (37 palců a větší) tak i levnějších 32palcových přístrojů. Plánované vypínání analogového signálu v příštích letech by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů. Nicméně poptávka po ostatních produktech spotřební elektroniky klesá, i když existují rostoucí subsegmenty trhu jako např. Blu-Ray přehrávače, videokamery se záznamem na paměťovou kartu nebo dvoukanálová domácí kina, zatím však spíše s menším obratem.


Foto trh: negativní vývoj

Foto trh vykazuje dosti negativní vývoj. S 18% poklesem v meziročním srovnání dosáhl tento sektor v roce 2008 obratu 3,1 miliardy korun. V poslední čtvrtině se nepříznivý vývoj ještě prohloubil a došlo k 20% snížení trhu.

Jediným rostoucím segmentem byly digitální zrcadlovky, ty ale nedokázaly kompenzovat poklesy prodejů digitálních kompaktních a analogových přístrojů a filmů. K poklesu trhu přispěla i poměrně výrazná cenová eroze u všech produktů.


Telekomunikace: smartphony zpomalují pokles

Ve čtvrtém čtvrtletí 2008 zaznamenal trh telekomunikační techniky nárůst o 4,7 % ve srovnání s posledním čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií jsou smartphony, jak v internetových, tak i v tradičních prodejích. Nicméně v celkovém porovnání s rokem 2007 poklesl tento sektor v hodnotě o 2,7 %. Důvodem je zřejmě vysoká nasycenost trhu a nižší ochota spotřebitelů k utrácení.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech a čtvrtletích v roce 2008 (v mil. Kč)

 Typ zboží

Q1 2008(mil. Kč)

Q2 2008(mil. Kč)

Q3 2008(mil. Kč)

Q4 2008(mil. Kč)

Q4 2008/ Q4 2007(v +/- %)

Q1-Q4 2008
(mil. Kč)

Q1-Q4
2007/
Q1-Q4 2008
(v +/- %)

Spotřební elektronika

4 339

4 152

4 502

7 816

9,2%

20 809

11,6%

Foto

636

817

749

908

-19,6%

3 109

-18,2%

Velké domácí spotřebiče

3 413

3 680

3 708

3 667

-18,1%

14 469

-9,1%

Malé domácí spotřebiče

1 083

996

995

2 001

-6,2%

5 075

-0,4%

Informační technologie

6 176

5 209

5 259

6 959

-20,0%

23 603

-12,2%

Telekomunikace

2 142

2 115

2 650

3 798

4,7%

10 704

-2,7%

Česká republika (celkem)

17 789

16 969

17 862

25 149

-7,6%

77 769

-4,4%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (Březen, 2009)


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK TEMAX Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660,
zdenek.barta@gfk.com)







Komentáře