Segment telekomunikací, jako jediný, zaznamenal mezičtvrtletně mírný nárůst. (1,6 %) Ostatních sledované sektory (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) vykázaly v druhém čtvrtletí pokles obratu ve strovníní se stejným obdobím loňského roku i čtvrtletím prvním.
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (září, 2009)
Malé domácí spotřebiče: poklesy polevují
Trh malých domácích spotřebičů stále klesá a vykázal meziroční propad o 7,2 %, avšak oproti prvnímu čtvrtletí tento pokles nebyl tak dramatický. Zásluhu na tomto výsledku měly hlavně prodeje kávovarů, které jako jediná skupina zaznamenaly v porovnání s druhým čtvrtletím loňského roku nárůst. Nejsilnější skupina, vysavače, jsou sice stále pod loňskou úrovní, ale jejich pokles kopíroval změnu celého trhu.
Velké domácí spotřebiče: poptávka po pračkách klesá
Meziroční pokles na trhu velkých domácích spotřebičů se ve druhém čtvrtletí roku 2009 mírně zmírnil, když dosáhl -5,5 % ve srovnání s -9,5 % v prvním čtvrtletí. Největší pokles prodejů byl zaznamenán u automatických praček, kde v první půlce roku 2009 poklesla hodnota jejich prodeje o 15 % oproti stejnému období minulého roku. Většina těchto propadů jde na vrub volně stojícím spotřebičům, které klesly o 13 %, zatímco vestavěné spotřebiče si dokázaly udržet úroveň loňského roku.
Více než 10% propad zaznamenaly také sporáky, chladničky a myčky nádobí. I přes pokračující negativní trend se na trhu objevují známky oživení u některých segmentů jako například u varných desek, mikrovlnných trub a sušiček. Průměrná cena na trhu velkých domácích spotřebičů se meziročně téměř nezměnila, ovšem mikrovlnné trouby a odsavače par zaznamenaly výrazný nárůst cen. Naopak nejvíce poklesly ceny mrazáků (zhruba o 3 %). K negativnímu meziročnímu vývoji v kusech i v hodnotě došlo výrazněji u internetového obchodu, který poklesl o více než 10 %.
Informační technologie: poptávka po noteboocích stále pokračuje
Ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2008 poklesl sektor informačních technologií v České republice v letošním druhém čtvrtletí o 9,4 % a dynamika poklesu trhu tak vzhledem k vývoji v předchozích obdobích zpomaluje. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů zůstávají v roce 2009 notebooky. Tento pozitivní vývoj byl, podobně jako v předchozích dvou čtvrtletích, ovlivněn poptávkou zejména po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory.
Spotřební elektronika: rostou prodeje set-top boxů
V rámci spotřební elektroniky pokračuje spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací. Nicméně tempo růstu se začíná výrazně zpomalovat a u některých segmentů už dochází k meziročnímu poklesu trhu. Klíčovým segmentem zůstává LCD s úhlopříčkou 32‘‘, ale mírně roste váha velkých obrazovek (37‘‘ a větší) a významný podíl na trhu už mají také Full HD přístroje.
Plánované vypínání analogového signálu v tomto roce by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů a v této souvislosti také dynamicky rostou prodeje set top boxů. Růst plochých televizorů však už nedokáže kompenzovat pokles obratu ostatních produktů spotřební elektroniky, a tak se celkový obrat spotřební elektroniky snižuje.
Foto trh: negativní vývoj pokračuje
Foto trh vykázal za první pololetí tohoto roku stejně jako v minulém roce negativní vývoj. Rostoucím segmentem jsou digitální zrcadlovky, ale v posledních měsících je meziroční tempo růstu jen minimální. Poklesy prodejů kompaktních přístrojů se pohybují už v řádu desítek procent a v rámci tohoto segmentu je patrný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.
Telekomunikace: smartphony tahounem trhu
Ve druhém čtvrtletí 2009 zaznamenal trh telekomunikační techniky pokles o 2,8 % ve srovnání s druhým čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií zůstávají smartphony, jak v internetových, tak zejména v tradičních prodejnách. Obrat ve vývoji celého telco sektoru je ovlivněn vyšším tempem poklesu prodejů mobilních telefonů a dlouhodobým poklesem prodejů tradičních kategorií (pevné telefony, faxy). Důvodem je vysoká nasycenost trhu a postupný odklon operátorů od subvencování prodeje přístrojů.
Kancelářská technika: rostou pouze scannery
Tržby z prodeje kancelářské techniky zaznamenaly v letošním druhém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 pokles o 10,2 %. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů i co do objemu tržeb zůstávají v roce 2009 scannery. Růst tohoto segmentu však nedokázal kompenzovat poklesy obratů ostatních produktů kancelářské techniky, spojené s pokračující cenovou erozí.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v České republice (v mil. Kč)
Typ zboží |
Q3 2008 |
Q4 2008 (v mil. Kč) |
Q1 2009 |
Q2 2009 |
Q2 2009/ |
Spotřební elektronika |
4 172 |
7 179 |
4 057 |
3 561 |
-7,8 % |
Foto |
749 |
908 |
565 |
668 |
-18,2 % |
Velké domácí spotřebiče |
3 708 |
3 667 |
3 085 |
3 479 |
-5,5 % |
Malé domácí spotřebiče |
995 |
2 001 |
980 |
949 |
-4,7 % |
Informační technologie |
4 596 |
6 030 |
4 537 |
4 089 |
-9,4 % |
Telekomunikace |
2 650 |
3 798 |
2 269 |
2 056 |
-2,8 % |
Kancelářská technika |
663 |
929 |
694 |
625 |
-10,2 % |
Celkem |
17 533 |
24 512 |
16 188 |
15 426 |
-7,5 % |
Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (září, 2009)
K dalšímu čtení doporučujeme také výsledky trhu technického spotřebního zboží za první čtvrtletí 2009.