GfK: Výsledky prodejů technického zboží za první čtvrtletí 2009

Hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice se v porovnání se stejným obdobím roku loňského v první čtvrtině roku 2009 snížila o 7 %. Uvádí to zpráva GfK Temax Czech Republic.



Segment telekomunikací rostl solidním tempem a také oblast spotřební elektroniky vykázala v prvním čtvrtletí mírný meziroční nárůst z hlediska hodnoty. U ostatních sledovaných sektorů (malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) však došlo k meziročnímu poklesu obratu.

Vývoj obratu technického zboží v České republice v jednotlivých kvartálech během let 2007-2009

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (květen, 2009)

Malé domácí spotřebiče: konec kávové revoluce

Tak jako ekonomický růst pokračoval ve zpomalování od konce roku 2008, také trh malých domácích spotřebičů zaznamenal negativní roční vývoj -9,4 % a klesl na 980 mil. Kč. Téměř všechny produktové kategorie kromě kuchyňských strojků vykázaly pokles. Prodej kuchyňských robotů a mixérů se pohyboval nad úrovní loňského roku. Vysavače, což je nejsilnější skupina v rámci malých domácích spotřebičů, zaznamenaly téměř 11% pokles. Zdá se, že recese ovlivnila také kávovou revoluci z předchozího roku. V prvních třech měsících roku 2009 vykázal prodej kávovarů vysoký meziroční pokles (12 %).

Velké domácí spotřebiče: pokles v prodeji pokračuje

Tržby z prodeje velkých domácích elektrospotřebičů zaznamenaly meziroční pokles o 9,6 %. Naplno se projevily negativní dopady pokračující krize: klesající počet prodaných výrobků a meziroční pokles průměrné ceny. Tradičně nízké prodeje v lednu a únoru byly letos ještě nižší než loni. Mnozí obchodníci spustili „povánoční" výprodeje již v závěru roku 2008, čímž snížili očekávanou špatnou bilanci roku 2008, ale zvýšili propad v prvním čtvrtletí roku 2009. Vestavné spotřebiče se prodávaly lépe než volně stojící. K lepšímu vývoji tržeb jim pomohla stabilní úroveň průměrné ceny. Žádná z jednotlivých výrobkových kategorií se nevymyká ze záporných čísel, nejvyšší pokles postihl sporáky (zejména volně stojící).

Informační technologie: poptávka po noteboocích pokračuje

Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2008 poklesl sektor informačních technologií v České republice v letošním prvním čtvrtletí o 15,7 % a pokračuje v negativním vývoji z druhé poloviny roku 2008. Jedinou rostoucí kategorií v počtu prodaných kusů jsou během sledovaného období notebooky. Tento pozitivní vývoj byl, podobně jako v předchozím čtvrtletí, ovlivněn rostoucí poptávkou zejména po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben stagnujícím a negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory.

Spotřební elektronika: ploché televizory pokračují v růstu

V rámci spotřební elektroniky pokračuje spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací. V této kategorii zůstává klíčovým segmentem LCD s úhlopříčkou 32 palců, ale meziročně roste váha velkých obrazovek (37 palců a větší). Významný podíl na trhu už mají Full HD přístroje. Plánované vypínání analogového signálu v tomto roce by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů. V této souvislosti také dynamicky rostou prodeje set top boxů. Obrat ostatních produktů spotřební elektroniky ovšem klesá, i díky pokračujícímu poklesu cen.

Foto trh: negativní vývoj

Foto trh vykazuje za první čtvrtletí tohoto roku stejně jako v minulém roce negativní vývoj. Rostoucím segmentem jsou digitální zrcadlovky. Avšak zvýšené prodeje tohoto segmentu nedokázaly kompenzovat poklesy prodejů kompaktních přístrojů. Nicméně i v rámci kompaktních přístrojů je patrný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.

Telekomunikace: smartphony oživují trh

V prvním čtvrtletí 2009 zaznamenal trh telekomunikační techniky nárůst o 5,9 % ve srovnání s prvním čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií jsou smartphony, jak v internetových, tak zejména v tradičních prodejích. Pozitivní vývoj celého telekomunikačního sektoru je ovlivněn právě touto produktovou kategorií, zatímco prodeje tradičních kategorií (pevné telefony, faxy) dlouhodobě klesají. Důvodem je vysoká nasycenost trhu a nižší ochota spotřebitelů k utrácení.

Kancelářská technika: růst pouze u scannerů

Tržby z prodeje kancelářské techniky zaznamenaly v letošním prvním čtvrtletí ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2008 pokles o 12,5 %. Jedinou rostoucí kategorií v počtu prodaných kusů a objemu tržeb jsou v prvním čtvrtletí roku 2009 scannery.  Růst tohoto segmentu však nedokázal kompenzovat poklesy obratů ostatních produktů kancelářské techniky, spojené s pokračující cenovou erozí.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí (v mil. Kč)

 

Typ zboží

Q2  2008
(v mil. Kč)

Q3  2008
(v mil. Kč)

Q4  2008
(v mil. Kč)

Q1  2009
(v mil. Kč)

Q1 2009/
Q1 2008 (v %)

Spotřební elektronika

3 863

4 172

7 179

4 057

0,8%

Foto

817

749

908

565

-11,1%

Velké domácí spotřebiče

3 680

3 708

3 667

3 085

-9,6%

Malé domácí spotřebiče

996

995

2 001

980

-9,4%

Informační technologie

4 513

4 596

6 030

4 537

-15,7%

Kancelářská technika

696

663

929

694

-12,5%

Telekomunikace

2 115

2 650

3 798

2 269

5,9%

Česká republika (celkem)

16 680

17 533

24 512

16 188

-7,4%

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (květen, 2009)


Podrobné výsledky studie Temax za loňský rok a 4. čtvrtletí najdete tady.


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660,
zdenek.barta@gfk.com)







Komentáře