V prvním čtvrtletí roku 2009 utratili zákazníci v západní Evropě za technické zboží téměř 45 miliard eur. Tento výsledek znamená pokles o 8 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Hlavními důvody pro snížení realizovaného obratu byla eroze cen s dodatečnými ztrátami na změnách měnového kurzu, spíše než pokles poptávky zákazníků.
Navzdory obecnému poklesu existovaly produktové skupiny, které nebyly zasaženy. Jednalo se především o produkty zajišťující péči o zdraví a krásu a zařízení podporující mobilitu.
Studie shrnující výsledky prodejů technického zboží v patnácti zemích západní Evropy byla vydána vůbec poprvé. Její autoři zároveň upozorňují, že rozdíly mezi jednotlivými zeměmi mohou být významné. Například celkový pokles ve Španělsku činil 15,9 % a v Portugalsku 13,7, zatímco Německo zažilo růst o 3,2 %.
Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech v západní Evropě za poslední čtyři čtvrtletí (v mil. EUR)
Typ zboží |
Q2 2008 |
Q3 2008 |
Q4 2008 |
Q1 2009 |
Q1 2009/ |
Spotřební elektronika |
11 276 |
11 349 |
15 757 |
15 757 |
-7,8 % |
Foto |
2 373 |
2 255 |
2 890 |
1 941 |
-8,8 % |
Velké domácí spotřebiče |
7 892 |
8 336 |
8 133 |
7 464 |
-7,5 % |
Malé domácí spotřebiče |
3 104 |
3 227 |
4 116 |
3 174 |
-2,4% |
Informační technologie |
10 379 |
10 816 |
12 648 |
11 259 |
-9,1 % |
Kancelářská technika |
4 811 |
4 415 |
4 863 |
4 608 |
-11 % |
Telekomunikace |
4 684 |
5 236 |
5 931 |
4 527 |
-6,6 % |
Západní Evropa (celkem) |
44 517 |
45 631 |
54 337 |
44 890 |
-8 % |
Zdroj: GfK Temax Western Europe, GfK Retail and Technology (květen, 2009)
GfK je ve svých očekáváních pro zbytek roku poměrně pozitivní. Analytici pozorují poptávku po spotřební elektronice a míní, že eroze cen například u plochých televizorů může být vynahrazena příchodem nových (dražších) technologií jako 200 Hz, HDTV nebo LED. Zvýšení poptávky bylo měřeno i v oblasti PC, ačkoliv firemní segment je stále pomalý.
Silný vztah lidí ke vzpomínkám, které představují fotografie, bude podle analytiků držet také trh fotoaparátů a podobných přístrojů. Rovněž v segmentu malých domácích spotřebičů očekávají zvýšení poptávky z důvodu jejich spojení s péčí o krásu a zdraví. Naopak velké domácí spotřebiče budou potřebovat k dosažení dřívějších čísel delší čas.
V České republice segment telekomunikací v prvním čtvrtletí rostl solidním tempem (5,9 %) a také oblast spotřební elektroniky vykázala v prvním čtvrtletí mírný meziroční nárůst z hlediska hodnoty (0,8 %). U ostatních sledovaných sektorů (malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) však došlo k meziročnímu poklesu obratu. Celkově se v oblasti technického zboží jednalo o pokles 7,4 %. Na podrobné výsledky studie GfK Temax za Českou republiku se můžete podívat zde.