Společnost GfK uvádí, že slovenský trh technického spotřebního zboží vstoupil do nového roku se solidním růstem, podobně jako ten český. K 6,5% zvýšení hodnoty tradičně přispěly kategorie velkých a malých domácích spotřebičů, ale také telekomunikace a informační technologie
IT se zvedlo díky vyšším cenám
Oblast IT vykázala v prvním kvartálu nárůst obratu o 11,5 % vlivem obecného nárůstu průměrných cen napříč celým sektorem. V rámci přenosných počítačů se dařilo segmentu ultratenkých a herních zařízení, zároveň však u většiny kategorií klesal prodaný objem.
Slunečno v oblasti telekomunikací
Slovenský segment telekomunikací vyrostl na počátku roku 2018 o bezmála 10 %. Pozitivním trendem byla rostoucí poptávku po phabletech, tedy telefonech s velkou úhlopříčkou. Jediným negativním trendem byl klesající podíl Single SIM telefonů.
Prémiové TV nevyvážily nízkou poptávku po levných
Na téměř 8% propadu segmentu spotřební elektroniky se podepsala nízká poptávka po TV s malou nebo střední úhlopříčkou, kterou nevyvážil ani silný prodej prémiových modelů s velkými panely a chytrými funkcemi. Hlavní kategorie audia vykázaly růst.
Oblast fotoaparátů opět ničil nezájem o kompakty
Oblast fotoaparátů a příslušenství poklesla o 8,3 % a příčinou byl již tradičně pokles poptávky po kompaktních modelech s pevným objektivem. Pozitivním trendem byla naopak rostoucí průměrná cena kompaktů i zrcadlovek.
Velké domácí spotřebiče rostly napříč segmenty
Pozitivní vývoj byl zaznamenán téměř ve všech kategoriích velkých domácích spotřebičů. Nejrychleji rostoucí skupinou stále zůstávají sušičky s dvouciferným meziročním nárůstem. Jedinou kategorií s negativním vývojem byly digestoře.
Malé domácí spotřebiče táhly celý trh
O téměř 13% růst segmentu malých domácích spotřebičů se postarala zejména poptávka po automatických kávovarech, produktech pro ústní hygienu, holicích strojcích a vysavačích. Negativně se naopak vyvíjely kategorie fritéz, žehliček a odšťavňovačů.
Tabulka – Kvartální vývoj slovenského trhu technického spotřebního zboží (miliony eur)
Segment trhu |
2Q17 |
3Q17 |
4Q17 |
1Q18 |
1Q18 vs 1Q17 |
IT |
49 |
58 |
91 |
64 |
11,5 % |
Telekomunikace |
46 |
59 |
93 |
50 |
9,8 % |
Spotř. elektronika |
29 |
30 |
60 |
34 |
-7,7 % |
Foto |
4 |
4 |
5 |
3 |
-8,3 % |
Velké spotřebiče |
51 |
59 |
74 |
56 |
6,6 % |
Malé spotřebiče |
20 |
21 |
48 |
26 |
12,8 % |
Celkem |
199 |
231 |
372 |
233 |
6,5 % |
Zdroj: GfK