Společnost GfK ve své pravidelné zprávě TEMAX uvádí, že trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice za první čtvrtletí roku 2018 solidní nárůst o necelých 6 %. Hlavním tahounem byla oblast telekomunikací, která vyrostla téměř o 20 %.
Pozitivně se vyvíjely také oblasti velkých a malých domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Zbytek trhu včetně IT a kancelářské techniky naopak poklesl.
IT má ostrůvky růstu, celkem však klesá
Segment IT vykázal v prvním kvartálu 2018 meziroční pokles obratu o 2,5 %. GfK v této oblasti eviduje nárůst průměrné cenové hladiny a také růst prodeje ultratenkých a herních modelů PC. Celkově však došlo k meziročnímu poklesu objemu prodeje u většiny kategorií s výjimkou monitorů.
Chytré telefony táhnou celý trh
Oblast telekomunikací vykázala počátkem roku bezmála 20% zvýšení hodnoty, za kterým stála rostoucí poptávka po chytrých telefonech s větší uhlopříčkou a také pokračující růst průměrných cen chytrých telefonů. K poklesu došlo v dílčí kategorii telefonů s jedním slotem na SIM kartu.
Kancelářské technika klesá kvůli laseru
V segmentu kancelářské techniky došlo v prvním kvartálu k meziročnímu poklesu o 3,6 %. Mírný meziroční růst objemu prodeje zaznamenaly multifunkční zařízení i tiskárny. Zároveň však klesala hodnota i objem prodeje laserových zařízení, zejména v kategorii samostatných tiskáren.
Rostoucí poptávka po TV a bezdrátovém audiu
Hodnota segmentu spotřební elektorniky se zvýšila o 2,6 %. Pozitivním trendem byl nárůst všech ukazatelů v kategorii TV, stejně jako dvouciferný růst kategorií přenosných reproduktorů nebo bezdrátových headsetů. Negativními trendem byl naopak mírný pokles prodeje set-top-boxů.
Nic nového v oblasti fotoaparátů
V oblasti fota ani tentokrát nedošlo ke změně. Za celkovým poklesem o 8,7 % stál pokračující dvouciferný pokles poptávky po kompaktech s pevným objektivem. Pozitivním trendem byl naopak rostoucí podíl kompaktních fotoaparátů s výměnným objektivem.
Velké spotřebiče si drží tempo
Oblast velkých domácích spotřebičů vyrostla v prvním čtvrtletí o 5 % a vykázala solidní výsledky napříč kategoriemi. Nejdynamičtější oblastí byly opět sušičky prádla, které vykázaly dvouciferný nárůst. Mírný pokles obratu byl zaznamenán u vestavných trub a varných desek.
Malé spotřebiče rostou (nejen) díky kávě
Malé domácí spotřebiče byly se svým 5,5% růstem druhou nejdynamičtější oblastí trhu. Výrazně se dařilo prodeji kávovarů, zejména díky spotřebitelské poptávce po plně automatických přístrojích. Negativním trendem byl naopak viditelný pokles trhu odšťavňovačů a kuchyňských robotů/mixérů.
Tabulka – Kvartální vývoj českého trhu technického spotřebního zboží (miliony korun)
Segment trhu |
2Q17 |
3Q17 |
4Q17 |
1Q18 |
1Q18 vs 1Q17 |
IT |
3 913 |
4 328 |
6 421 |
4 368 |
-2,5 % |
Telekomunikace |
4 337 |
5 002 |
7 359 |
4 884 |
19,7 % |
Kanc. technika |
379 |
357 |
538 |
405 |
-3,6 % |
Spotř. elektronika |
1 970 |
2 080 |
3 891 |
2 388 |
2,6 % |
Foto |
359 |
332 |
450 |
279 |
-8,7 % |
Velké spotřebiče |
3 615 |
4 052 |
5 079 |
4 075 |
5,0 % |
Malé spotřebiče |
1 424 |
1 507 |
3 234 |
1 725 |
5,5 % |
Celkem |
15 997 |
17 658 |
26 971 |
18 124 |
5,8 % |
Zdroj: GfK