GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů ve druhém kvartálu vyrostl o 1 %

14. 8. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Po 4% růstu v prvním čtvrtletí tuzemský trh zpomalil a rostl jen o 1 %. Prodeji se dařilo v sektorech domácích spotřebičů, ale oblasti IT a spotřební elektroniky si meziročně pohoršily.

Podle pravidelné zprávy GfK TEMAX zaznamenal český trh s technickým spotřebním ve druhém čtvrtletí roku 2017 meziroční růst o 1 % na 15,921 miliardy korun.

Ve srovnání s prvním kvartálem tak růst trhu poměrně výrazně zpomalil . O mírný pozitivní se postaraly zejména segmenty domácích spotřebičů a kancelářské techniky.

Informační technologie pokračují v poklesu

V oblasti IT se pozitivně vyvíjela prodej ultratenkých zařízení v rámci přenosných počítačů a pokračoval také růst herních zařízení v kategorii stolních a přenosných počítačů.

Notebooky a desktopy se však celkově dostaly do meziročního poklesu objemu a ke dvoucifernému poklesu došlo i v kategorii tabletu. Celkově vykázal segment IT 2,3% meziroční pokles.

Telekomunikace mírně rostly díky phabletům

V sektoru telekomunikací došlo k pozitivnímu vývoji v kategorii phabletů a zvyšovala se také poptávka po chytrých telefonech obsahující čtečku otisku prstů.

Prodej klasických mobilních telefonů se ve druhém kvartálu naopak dostal do červených čísel. Celkově tento sektor vyrostl meziročně o 2,6 %.

Kancelářská technika vyrostla o silných 7,2 %

Dvouciferný růst prodejů byl zaznamenán u kategorie samostatných tiskáren a pozitivně se také vyvíjela většina segmentů multifunkčních zařízení.

Průměrná cena tiskáren meziročně spíše stagnovala, v případě multifunkčních zařízení pak dokonce klesala vlivem cenové eroze. Celkem tento sektor vyrostl o silných 7,2 %.

Spotřební elektroniku trápí televize

V kategorii TV přijímačů zaznamenal pozitivní vývoj pouze segment největších úhlopříček, díky čemuž také meziročně vyrostla průměrná cena TV. Jinak však prodej klesal.

Dynamický meziroční nárůst prodejů pokračoval ve většině audio kategorií, kde tahouny růstu byly domácí audiosystémy s připojením, multiroom systémy a bezdrátové headsety.

Prodeje set top boxů a videopřehrávačů/rekordérů pokračovaly v dvouciferných meziročních propadech. Celkově si tento sektor pohoršil o 2,3 %.

Foto trh překvapivě v černých číslech

Ve druhém čtvrtletí 2017 narostla poptávka po kompaktních fotoaparátech s výměnným objektivem a také se zvedla průměrná cena fotoaparátů.

Negativní vývoj již tradičně zaznamenaly kompakty s pevným objektivem. Přesto však sektor fota vykázal mírný růst o 0,7 %.

Velké domácí spotřebiče vykazovaly stabilní růst

Sektor velkých domácích spotřebičů vykázal meziroční růst o 4,4 %. Postaraly se o to zejména sušičky, vestavné varné desky vestavné trouby.

Současně rostly i všechny ostatní skupiny domácích spotřebičů mimo mrazáků a praček, které prohrávají v souboji s kombinovanými pračkami se sušičkou.

Malé domácí spotřebiče táhly růst trhu

Trh malých domácích vykázal nejsilnější růst z celého trhu konkrétně o 12,1 %. Nejvíce se na tom podílely vysavače následované kuchyňskými roboty, mixéry a kávovary.

Pokles prodejů oproti přecházejícímu roku byl zaznamenán u jediné ze sledovaných produktových skupin sektoru malých domácích spotřebičů, a to u odšťavňovačů.

Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží

GfK TEMAX CZ 2Q17

ICTS24

 

Zdroj: GfK

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci