Společnost GfK vydala pravidelnou kvartální studii GfK TEMAX mapující vývoj prodeje technického spotřebního zboží. Výsledky ukázaly, že český trh zaznamenal v prvním čtvrtletí 2017 meziroční růst o 4 % na 17,28 miliardy Kč.
Situace byla velmi podobná jako v předchozích kvartálech. Segmenty informačních technologií a spotřební elektroniky pokračovaly v mírném poklesu, zatímco oblast telekomunikací kvetla a byla hlavním tahounem trhu.
Vybrané segmenty zachraňují bídu IT
V oblasti informačních technologií došlo podle studie ke 2% meziročnímu poklesu obratu. Na vině byla přetrvávající nízká poptávka po nových PC, a to jak stolních, tak přenosných. Segment tabletů pak vykázal dvouciferný propad.
Pozitivní zprávou je růst v oblasti ultratenkých notebooků a také rostoucí poptávka po herních noteboocích i desktopech. Tyto kategorie sice nedokázaly segment IT spasit, ale bez jejich přispění by byl pokles zřejmě výrazně vyšší.
Telco kvete a táhne trh
V oblasti telekomunikací je vše v pořádku – druhý největší segment trhu vykázal meziroční nárůst o 8,3 % a podle GfK stále roste poptávka po chytrých telefonech, zejména pak po větších modelech s úhlopříčkou mezi 5 a 5,5 palci.
Jediným negativním trendem je podle studie dvouciferný propad prodeje klasických mobilních telefonů. Vzhledem k okolnostem je však otázkou, zda se vůbec jedná o špatnou zprávu.
Kancelářská technika rostla díky inkoustu
Segment kancelářských zařízení vykázal v prvním čtvrtletí silný meziroční růst o 6 %, o který se podle studie postaraly zejména inkoustové tiskárny, jejichž prodej vyrostl o dvouciferná procenta a zvýšila se také průměrná cena..
Na druhou stranu však došlo k meziroční stagnaci tržeb z prodejů multifunkčních zařízení a jejích průměrná prodejní cena se navíc meziročně mírně snížila.
Spotřební elektroniku nezachránily ani prémiové TV
Druhým segmentem trhu, který v prvním kvartálu vykázal pokles, byla spotřební elektronika. Tržby se snížily o 2,6 % a podepsala se na tom celkově nízká poptávka po televizích a výrazný propad prodeje set top boxů a videopřehrávačů.
Jakkoliv však v oblasti TV klesal celkový obrat i objem, spotřebitelé projevovali rostoucí zájem o prémiové modely s velkými úhlopříčkami, UDH rozlišením, zahnutými displeji a chytrými funkcemi.
Foto trh překvapivě rostl
Dlouhodobý „otloukánek“ trhu vykázal v prvním čtvrtletí nárůst tržeb o 3,3 % vlivem rostoucí poptávky po kompaktních fotoaparátech s výměnným objektivem.
Na druhou stranu, kompakty s pevným objektivem opět vykázaly dvouciferný propad a jejich funkci ve stále rostoucí míře nahrazují chytré telefony.
Malé domácí spotřebiče skokanem roku
Trh malých domácích spotřebičů pokračoval v dosavadním trendu a v prvním čtvrtletí se jednalo o nejrychleji se rozvíjející trh v ČR s 9,4% růstem. Pozitivní vývoj vykázala většina produktových kategorií, zejména pak oblast osobní péče.
Jedinou skvrnou na dobrých výsledcích byl pokračující propad segmentu odšťavňovačů, jehož obrat se meziročně snížil o celou čtvrtinu.
Velké domácí spotřebiče stabilně rostly
Trh velkých domácích spotřebičů vykázal v prvním kvartálu stabilní 7,1% nárůst tažený především segmentem sušiček. Další produktovou skupinou s dvouciferným přírůstkem pak byly vestavné varné desky.
Současně však rostly i všechny další skupiny velkých domácích spotřebičů mimo kategorii chlazení – samostatné mrazničky vykázaly pokles a prodej chladniček stagnoval.
Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží
Zdroj: GfK