GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů opět táhly segmenty mimo IT

Segmenty IT a spotřební elektroniky vykázaly v prvním čtvrtletí 2017 mírný meziroční pokles, oblast telekomunikací naopak vyrostla o silných 8,3 % a dařilo se i dalším segmentům. Celkově si český trh ve srovnání s počátkem roku 2016 polepšil o 4 %.

GfK: Český trh elektroniky a spotřebičů opět táhly segmenty mimo IT



Společnost GfK vydala pravidelnou kvartální studii GfK TEMAX mapující vývoj prodeje technického spotřebního zboží. Výsledky ukázaly, že český trh zaznamenal v prvním čtvrtletí 2017 meziroční růst o 4 % na 17,28 miliardy Kč.

Situace byla velmi podobná jako v předchozích kvartálech. Segmenty informačních technologií a spotřební elektroniky pokračovaly v mírném poklesu, zatímco oblast telekomunikací kvetla a byla hlavním tahounem trhu.

Vybrané segmenty zachraňují bídu IT

V oblasti informačních technologií došlo podle studie ke 2% meziročnímu poklesu obratu. Na vině byla přetrvávající nízká poptávka po nových PC, a to jak stolních, tak přenosných. Segment tabletů pak vykázal dvouciferný propad.

Pozitivní zprávou je růst v oblasti ultratenkých notebooků a také rostoucí poptávka po herních noteboocích i desktopech. Tyto kategorie sice nedokázaly segment IT spasit, ale bez jejich přispění by byl pokles zřejmě výrazně vyšší.

Telco kvete a táhne trh

V oblasti telekomunikací je vše v pořádku – druhý největší segment trhu vykázal meziroční nárůst o 8,3 % a podle GfK stále roste poptávka po chytrých telefonech, zejména pak po větších modelech s úhlopříčkou mezi 5 a 5,5 palci.

Jediným negativním trendem je podle studie dvouciferný propad prodeje klasických mobilních telefonů. Vzhledem k okolnostem je však otázkou, zda se vůbec jedná o špatnou zprávu.

Kancelářská technika rostla díky inkoustu

Segment kancelářských zařízení vykázal v prvním čtvrtletí silný meziroční růst o 6 %, o který se podle studie postaraly zejména inkoustové tiskárny, jejichž prodej vyrostl o dvouciferná procenta a zvýšila se také průměrná cena..

Na druhou stranu však došlo k meziroční stagnaci tržeb z prodejů multifunkčních zařízení a jejích průměrná prodejní cena se navíc meziročně mírně snížila.

Spotřební elektroniku nezachránily ani prémiové TV

Druhým segmentem trhu, který v prvním kvartálu vykázal pokles, byla spotřební elektronika. Tržby se snížily o 2,6 % a podepsala se na tom celkově nízká poptávka po televizích a výrazný propad prodeje set top boxů a videopřehrávačů.

Jakkoliv však v oblasti TV klesal celkový obrat i objem, spotřebitelé projevovali rostoucí zájem o prémiové modely s velkými úhlopříčkami, UDH rozlišením, zahnutými displeji a chytrými funkcemi.

Foto trh překvapivě rostl

Dlouhodobý „otloukánek“ trhu vykázal v prvním čtvrtletí nárůst tržeb o 3,3 % vlivem rostoucí poptávky po kompaktních fotoaparátech s výměnným objektivem.

Na druhou stranu, kompakty s pevným objektivem opět vykázaly dvouciferný propad a jejich funkci ve stále rostoucí míře nahrazují chytré telefony.

Malé domácí spotřebiče skokanem roku

Trh malých domácích spotřebičů pokračoval v dosavadním trendu a v prvním čtvrtletí se jednalo o nejrychleji se rozvíjející trh v ČR s 9,4% růstem. Pozitivní vývoj vykázala většina produktových kategorií, zejména pak oblast osobní péče.

Jedinou skvrnou na dobrých výsledcích byl pokračující propad segmentu odšťavňovačů, jehož obrat se meziročně snížil o celou čtvrtinu.

Velké domácí spotřebiče stabilně rostly

Trh velkých domácích spotřebičů vykázal v prvním kvartálu stabilní 7,1% nárůst tažený především segmentem sušiček. Další produktovou skupinou s dvouciferným přírůstkem pak byly vestavné varné desky.

Současně však rostly i všechny další skupiny velkých domácích spotřebičů mimo kategorii chlazení – samostatné mrazničky vykázaly pokles a prodej chladniček stagnoval.

Tabulka – Vývoj hodnoty prodeje v jednotlivých segmentech trhu technického spotřebního zboží

GfK TEMAX CZ

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře