Pokračující trend snižování zájmu spotřebitelů o nové počítače nadále ovlivňoval trh PC. Zastavení propadu nepomohla ani tradiční sezóna návratu do škol. Trh byl zároveň ovlivněn vyčkáváním na uvedení operačního systému Windows 8 a prodejci likvidovali spíše skladové zásoby.
Nicméně otázka příchodu nových zařízení s operačním systém Windows 8 je zajímavá pouze pro spotřebitele. Korporátní sféra dosud ani nepřešla na Windows 7, proto nebude pro ně Windows 8 klíčovým tahounem ihned po uvedení.
V žebříčku prvních pěti výrobců se ve třetím čtvrtletí odehrály výrazné změny. Nejvíce počítačů prodalo Lenovo a poprvé v historii se stalo jedničkou trhu. Na druhou příčku tak odsunulo HP, jehož prodeje se meziročně propadly o 16,4 %. Na třetí příčce se umístil Dell, který zaznamenal pokles v kusech o 13,7 %. Nedařilo se ani Aceru, jehož prodeje klesly o více jak 10 %. Nejlépe z první pětky výrobců se dařilo Asusu, který dokázal prodat o 11,8 % více než loni. Ostatní výrobcům se prodeje propadly o necelých 12 %.
Předběžné celosvětové výsledky trhu PC ve třetím čtvrtletí 2012 (v kusech)
Výrobce |
Prodaných kusů 3Q 2011 |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 3Q 2011 |
Podíl na trhu 3Q 2012 |
3Q 12/3Q 11 |
Lenovo |
12 536 756 |
13 767 976 |
13,1 % |
15,7 % |
9,9 % |
HP |
16 217 987 |
13 550 761 |
17 % |
15,5 % |
-16,4 % |
Dell |
10 676 513 |
9 216 638 |
11,2 % |
10,5 % |
-13,7 % |
Acer |
9 616 572 |
8 633 267 |
10,1 % |
9,9 % |
-10,2 % |
Asus |
5 708 807 |
6 380 690 |
6 % |
7,3 % |
11,8 % |
Ostatní |
40 683 666 |
35 954 748 |
42,6 % |
41,1 % |
-11,6 % |
Celkem |
95 440 301 |
87 504 080 |
100 % |
100 % |
-8,3 % |
Zdroj: Gartner
V EMEA Lenovo rostlo dvojciferně
V Evropě, Blízkém Východě a Africe se ve třetím čtvrtletí 2012 prodalo 25,8 milionu počítačů. Nedostatek inovací výrobců PC a krize eurozóny způsobily při srovnání s loňským rokem propad prodejů o 8,7 %.
Jedničkou v regionu EMEA se stalo rovněž Lenovo, kterému rostly prodeje dvouciferně. Dařilo se mu především ve střední a východní Evropě (CEE).
Ačkoli byl Asus prvním výrobcem, který uvedl na trh ultrabooky, není mu to zatím nic platné, protože spotřebitelé o ně zájem nemají především z důvodu vysokých cen. Proto se v regionu EMEA propadl až na čtvrtou příčku.
Zdroj: Gartner