Trh s PC v České republice ve druhém čtvrtletí roku 2009 zaznamenal pokles o 19,4 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Segment mobilních PC zákazníci stále upřednostňují před klasickými stolními PC, především díky silné poptávce po mini noteboocích. Meziročně se ovšem v Česku prodalo o téměř 15 tisíc notebooků méně a při porovnání s předchozím čtvrtletím, to bylo o více jak 60 tisíc méně. Na trh tak dopadl nezájem zákazníků způsobený povánočními výprodeji a obavami z vývoje ekonomické situace.
Zatímco meziroční pokles v prodeji notebooků dosáhl v druhém čtvrtletí hodnoty -11,7 %, v případě stolních PC šlo o celých -30,3 %. Pokračuje tak strmý propad zájmu uživatelů, především z firemní sféry.
Při porovnání s dalšími regiony je výsledek pod průměrem. Region EMEA zaznamenal pokles trhu PC 9,8 % a celosvětově došlo ve druhém čtvrtletí jen k 3,1% snížení prodejů.
Výsledky trhu s PC v České republice ve druhém čtvrtletí 2009 podle platformy
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 2Q 2008 |
Podíl na trhu 2Q 2009 |
Růst |
Růst |
Mobilní PC |
125 165 |
110 497 |
58,7 % |
64,3 % |
-11,7 % |
-41,1 % |
Stolní PC |
88 134 |
61 440 |
41,3 % |
35,7 % |
-30,3 % |
-31,8 % |
Celkem |
213 299 |
171 936 |
100 % |
100 % |
-19,4 % |
-38,1 % |
Zdroj: Gartner (srpen, 2009)
Při pohledu na rozdělení podle uživatelů pozorujeme oproti předchozímu čtvrtletí téměř poloviční úbytek počtu domácích uživatelů. Meziročně se ale jedná pouze o 3,7% pokles. Mnohem zdrženlivější jsou tak profesionální uživatelé z firemního segmentu. Meziroční propad v druhém čtvrtletí dosáhl hodnoty -25,1 %.
Výsledky trhu s PC v České republice ve druhém čtvrtletí 2009 podle koncového uživatele
Výrobce |
Prodaných kusů |
Prodaných kusů |
Podíl na trhu 2Q 2008 |
Podíl na trhu 2Q 2009 |
Růst |
Růst |
Profesionální uživatelé |
156 040 |
116 822 |
73,2 % |
67,9 % |
-25,1 % |
-30,6 % |
Domácí uživatelé |
57 259 |
55 114 |
26,8 % |
32,1 % |
-3,7 % |
-49,7 % |
Celkem |
213 299 |
171 936 |
100 % |
100 % |
-19,4 % |
-38,1 % |
Zdroj: Gartner (srpen, 2009)
Určitě nepřehlédněte také výsledky prodejů v České republice ve druhém čtvrtletí podle jednotlivých výrobců. Doporučujeme také výsledky za druhé čtvrtletí v regionu EMEA od IDC.