IDC: Výsledky trhu s PC za 2. čtvrtletí

3. 8. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Analytická společnost IDC zveřejnila výsledky prodejů PC v oblasti EMEA za uplynulé čtvrtletí. Pokračuje pokles desktopů a roste trh přenosných PC. Jaké jsou preference zákazníků a jak si vedou jednotliví výrobci?

Ekonomická recese nejvíce ovlivňující střední a východní Evropu způsobila další 40% pokles prodejů PCJak IDC předpovídalo, trh PC v Evropě, Středním východě a Africe (EMEA) se v druhém po sobě jdoucím čtvrtletí vyvíjí negativně. Celkový prodej PC meziročně klesl o 9,8 %. „Globální ekonomické podmínky nadále negativně ovlivňují celkové příjmy, zejména ve střední a východní Evropě (CEE). Mini notebooky pomohly udržet poptávku v západní Evropě a zabránily tak dalším propadům,“ komentoval výsledky Eszter Morvay, výzkumný manažer v divizi IDC osobní počítače pro region EMEA.

Ekonomická recese nejvíce ovlivňující střední a východní Evropu zde způsobila další 40% pokles prodejů PC. Nicméně oblast Středního východu a Afriky vygenerovala 4% zlepšení v porovnání s minulým čtvrtletím. V záporných číslech na -2,5 % zůstal trh v západní Evropě, avšak oproti původní předpovědi dopadl lépe, než se očekávalo. Zajistil to vyšší prodej mini notebooků, který pomohl udržet výsledek v regionu EMEA.

„Z meziročního srovnání vychází, že ve střední a východní Evropě a Africe (CEMA) došlo k poklesu trhu PC o 21,7 %. V krátkodobém horizontu nepředpovídá IDC tomuto trhu výrazné zlepšení,“ uvedla Stefania Lorenz, ředitelka research řešení systémů a infrastukrutry společnosti IDC pro region CEMA.

„Region střední a východní Evropy (CEE) zaznamenal podle předpovědi 39,5% pokles. Naopak region MEA dosáhl pozitivního výsledku 3,6 %, díky silné poptávce notebooků. Celkový pokles trhu v regionu CEMA je přímým důsledkem ekonomického zpomalení, kterému zdaleka není konec a tudíž ovlivňuje hospodářský růst v některých zemích tohoto regionu. Prodej notebooků meziročně zaznamenal pokles o 10,6 % a prodej desktopů klesl dokonce o 31 %. To je dosud nejvyšší pokles v historii,“ komentovala dále Stefania Lorenz.

Podle analytiků, komerční sféra nadále nejvíce trpí dopady globálního ekonomického zpomalení. Firmy v regionu stále čelí obtížnému získání úvěru, zatímco rozvíjející se trhy zažívají dopady rušení zahraničních investic. Dynamika trhu přenosných PC zůstala závislá na poptávce spotřebitelů, zejména v západní Evropě. Přes omezení disponibilních příjmů, spotřebitelé nepřestali s nákupy PC, jen se přeorientovali na nízko nákladové sestavy a cenově dostupnější netbooky. Důsledkem toho je pokračující růst trhu přenosných PC v západní Evropě o masivních 32,9 % v 2. čtvrtletí 2009.

„Podle očekávání, segment mini notebooků v regionu EMEA stále roste a ve 2. čtvrtletí se prodalo 2,6 milionů kusů. Za prvních 6 měsíců roku 2009 se prodalo 5,3 milionů kusů,“ řekl Eszter Morvay. „Dominantní postavení na trhu má Acer, následovaný Asusem a Samsungem. Úspěch prodejců závisí na schopnosti oslovit potencionální zákazníky a úspěšně integrovat telco kanál do své strategie. Telco kanál bude v dalších čtvrtletích hrát čím dál větší roli, díky zapojování se evropských a lokální operátorů do obchodu s PC a souběžným zaváděním 3G embedded strategií.“

Rozvoj spolupráce výrobců s telco operátory bude ovšem přirozeně znamenat další tlak na standardní nepřímé prodejní kanály.

Jak si stojí výrobci?

HP si podle analýzy IDC udržuje silné vedení v regionu EMEA a nadále upevňuje svoji pozici díky efektivní realizaci v oblasti komerčních a spotřebitelských trhů. Prodejci HP nadále vykazují velké zisky v segmentu komerčních desktopů, díky podpoře klíčových ekonomik, především Německa a Francie. Prodejci si drží silnou pozici také na trhu přenosných PC, navzdory tlaku v kategorii netbooků.

Acer vykázal stálý čtvrtletní obrat, díky přetrvávajícímu zájmu o přenosné PC, na jejichž trhu je lídrem. Prodejci nadále vyvíjejí silný tlak v segmentu netbooků, díky zahájení prodeje nových 10.2‘‘ a 11.6‘‘ modelů a zvýšení důrazu na telco kanál.

Dell se drží na třetím místě, ačkoli množství vyrobených kusů kleslo v přímém důsledku snížení firemních výdajů v regionu střední a východní Evropy. Nicméně strategie nepřímého prodeje ve spojení s uvedením nových notebooků a netbooků se vyplácí a analytici očekávají růst Dellu v dalších dvou čtvrtletích.

Toshiba čelí rostoucím problémům tohoto čtvrtletí, trpí výrazným propadem v regionu CEE a prodejci zaznamenali pokles prodejů v západní Evropě. Zaměřením společnosti na vygenerování zisku, trpí prodejci, kteří byli nuceni snížit ceny na hranici nízko-nákladových systémů. Díky omezené nabídce netbooků, nemohla Toshiba plně využít silného zájmu o tato zařízení v západní Evropě.

Asus oznámil další omezení výroby, ale stále si drží páté místo v regionu EMEA. Prodejci se potýkají nadále s nízkou poptávkou a velkými skladovými zásobami, především ve střední a východní Evropě. Trh v západní Evropě přivedl Asus do záporných čísel a čelí rostoucím problémům na trhu mainstreamových zařízení a svých Eee PC.


Předběžné celosvětové prodeje PC v regionu EMEA ve druhém čtvrtletí 2009

ICTS24

Výrobce

2Q 2008
(v mil. USD)

2Q 2009
(v mil. USD)

Podíl 2Q 2008
(v %)

Podíl 2Q 2009
(v %)

Růst 2Q 2009/2Q 2008 (v%)

HP

4 268

4 200

19,5 %

21,2 %

-1,6 %

Acer

3 439

4 051

15,7 %

20,5 %

17,8 %

Dell

2 728

2 084

12,4 %

10,5 %

-23,6 %

Toshiba

1 376

1 114

6,3 %

5,6 %

-19,1 %

Asus

1 315

1 025

6 %

5,2 %

-22,1 %

Ostatní

8 788

7 296

40,1 %

36,9 %

-17 %

Celkem

21 914

19 770

100 %

100%

-9,8 %

Data zahrnují desktopy, notebooky a x86 servery
Zdroj: IDC (červenec, 2009)


Přečíst si můžete také výsledky za 1. čtvrtletí 2009 v ČR, které zveřejnil Gartner a výsledky podle platformy a uživatelů za stejné období.

Čtěte dále

IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS