Dle slov analytiků s postupným rozšiřováním a zlepšováním nabídky SaaS opadávají počáteční obavy o bezpečnost, dobu odezvy a dostupnost služeb. V posledním roce a půl se podle Gartnera změnil způsob, jak se SaaS prodává, používá a jak je vnímán prodejci i zákazníky. Proto změnili původní odhady a v příštím roce analytici očekávají růst o 16,2 % na celkových 10,7 miliard dolarů.
Hlavními změnami na trhu jsou vyšší zapojení vedení firmy při rozhodování o nákupu, stejně jako větší účast IT oddělení na větších nákupech. S postupným rozšiřováním SaaS napříč firmou a rostoucími požadavky na integraci se sofware jako služba stává součástí obchodních procesů.
K dalším zjištěním patří zvýšení počtu firem využívajích SaaS aplikace od více poskytovatelů. Tyto aplikace jsou většinou pořízeny a nasazeny bez účasti IT, což vytváří nové výzvy a problémy se správou. SaaS je nasováno ve stále větších firmách, kde množství uživatelů dosahuje až deseti tisíc. Sociální média a software se čím dál častěji integrují do SaaS řešení, přičemž však zavádění sociálního softwaru je u zákazníků SaaS nejnižší.
Nejprodávanější stále CCC a CRM
Tahounem trhu SaaS bude nadále obsah, komunikace a spolupráce (CCC), který letos vygeneruje příjmy ve výši 2,9 miliard dolarů, následovaný řízením vztahů se zákazníky (CRM) s příjmy ve výši 2,6 miliard dolarů.
Většina celkových příjmů SaaS pochází z oblasti automatizace prodeje, kde klienti těží z výhod rychlého nasazení a snadné konfigurace. Zájem o SaaS je patrný v e-komerci v B2C prostředí, ačkoli někteří zákazníci vyjadřují obavy zejména ohledně vlastnictví dat, možností uživatelského odlišení, problémů s propojením s on-premise řešeními.
V letech 2009 a 2010 se humbuk kolem SaaS a dalších modelů přesunul na cloud computing. SaaS je pouze jedna z variant představující aplikační vrstvu celé cloudové architektury. Proto analytici odhadují, že příjmy ze stávajících SaaS dodávek mohou být považovány ze 75 % za cloudové služby. Do roku 2014 by postupným sbližováním s cloudovými službami mohly představovat až 90 %.
Pro srovnání doporučujeme předchozí odhady, kdy analytici nepřidávali SaaS takovou váhu.
Zdroj: Gartner