SaaS nebude v budoucnu tolik významný, říká organizacím Gartner

Na londýnském summitu Gartner SOA & Application Development and Integration 2010 analytici představili zástupcům organizací trendy v oblasti využití softwaru jako služby (SaaS).



Gartner tvrdí, že SaaS (Software jako služba) bude sice v budoucnu zastávat určitou roli v IT, ta ale nebude tak významná, jak se analytici dříve domnívaliAnalytická skupina Gartner, která poskytuje poradensví řadě CIO mezinárodních i vládních organizací, tvrdí, že koncept SaaS (Software jako služba) bude sice v budoucnu zastávat určitou roli v IT, ta ale nebude tak významná, jak se analytici dříve domnívali.

Podle Davida Cearleyho, viceprezidenta Gartneru, v roce 2009 šlo 3,4 % výdajů na podnikový software na SaaS, což je mírný nárůst z 2,8 % v roce 2008. Podle Gartneru se přitom v roce 2010 vydá za podnikové aplikace přibližně 8,8 miliard dolarů.

Platforma SaaS je využívána především pro software pro spolupráci, komunikaci a vztahy se zákazníky Tyto tři odvětví tvořily v loňském roce celkem 65 % výdajů na enterprise aplikace.

Gartner upozorňuje firmy, že by měly při rozhodování nejprve důsledně zvážit své softwarové potřeby společně s tím, co dnes nabízí platforma SaaS. Při nedůsledném zvážení potřeb firmy se na platformu SaaS mohou přenést chybné praktiky. Asi nejlepším případem je shelfware (software objednaný, dodaný, ale nepoužívaný), „Při konceptu SaaS je shelfware vlastně software, za který se platí, ale nikdo ho nepoužívá,“ řekl David Cearley.

SaaS podle Gartneru neřeší všechny problémy ohledně dodávek softwaru, může ale za určitých okolností poskytnout výhody, jako je například zkrácení času nasazení. Gartner doporučuje organizacím uvažujícím o řešení SaaS zaměřit se na čtyři vybrané aspekty. Firmy nejprve musí zhodnotit přínos, jaký jim může SaaS poskytnout. Dále se musí zaměřit na vývoj politiky SaaS aplikace a k tomu potřebných dalších dokumentů. Třetím aspektem je zhodnocení výrobců pro jednotlivé typy aplikací a posledním bodem Gartner jmenuje vytvoření plánu pro integraci SaaS řešení.

Pokud svým zákazníkům nabízíte SaaS řešení, můžete jim s jednotlivými kroky pomoci. Pokud obchodní příležitosti spojené s nabídkou softwaru jako služby teprve objevujete, doporučujeme vám na toto téma rozhovor se zástupci společnosti Microsoft, který vyšel na ChannelWorldu.

Zdroj: Gartner, ChannelWorld







Komentáře