Gmail má podle v současné době přibližně 1% podíl na trhu firemního e-mailu. Gartner předpokládá, že během několika let by mohl dosáhnout až 10 %. Googlu se dobře daří prosazovat u podniků s 5 000 a více zaměstnanci.
Gmail využívá například firma Motorola Mobility s 22 000 uživateli, správa služeb USA (17 000 uživatelů), městská správa Los Angeles (17 000), výrobce automobilů Jaguar Land Rover (15 000), řetězec hotelů InterContinental (25 000) a státní správa amerického státu Wyoming (10 000).
„Jsme na začátku války e-mailových řešení v cloudu,“ tvrdí analytik Matthew Cain z Gartneru. Podle dostupných údajů však cloudové řešení firmy zatím příliš nenasazují a tržní podíl cloudových e-mailů činí ve firemním segmentu pouze 4 %.
Microsoft bojuje i na poli cloudových systémů
S Googlem se snaží držet krok Microsoft. Ten v roce 2010 představil cloudové řešení Exchange serveru a letos rozšířil svou nabídku o Office 365. Microsoft se navíc rozhodl o mírnou změnu strategie. Nové funkce chce totiž nejprve přidávat do Exchange serveru v cloudu, a až poté se objeví v klasické verzi.
Google podle Matthewa Caina není ve firmách tolik úspěšný, neboť zatím nedokáže splnit všechny jejich potřeby. Požadavky firem jako je interní směrování, integrace aplikací a dodržování předpisů jsou pro cloudové řešení zatím příliš náročné. „Firma se sofistikovaným a integrovaným systémem nebude mít v dohledné době zájem o cloudové služby,“ tvrdí Cain.
Gartner uvádí i několik věcí, které by měl Google ve svých službách pro firmy vylepšit, včetně představení nových funkcí. „Nevýhodou pro Google je také neprůhlednost jeho služeb, to je ale nevýhoda cloudu obecně,“ doplnil Cain.
Google nedávno oznámil, že Google Apps používá více jak 4 miliony organizací a každý den přibývá přibližně 5 tísíc dalších.
Zdroj: IDG News Service
Titulní foto: © Beboy - Fotolia.com