Ve dnech 18. a 19. listopadu se uskutečnil další ročník akce Den dopravy zdarma. V letošním roce se do akce zapojilo téměř 1 600 českých e-shopů, o několik set více než v roce 2014. Společnost Acomware se při této příležitosti zaměřila na data několika desítek e-shopů s různým sortimentem, které se akce aktivně zúčastnily a provedla jejich analýzu.
Analýza ukázala, počet objednávek v měřených e-shopech během Dne dopravy zdarma vyrostl o 126 % oproti měsíčnímu průměr, což je velmi podobný výsledek jako před rokem (tehdy to bylo o 130 %). Ve srovnání s loňským ročníkem pak počet objednávek vyrostl přibližně o 6 %.
Graf 1 - Vývoj počtu objednávek za listopad 2014 a 2015
Zdroj: Acomware
Podle Ondřeje Klegy ze společnosti Acomware se na výsledcích podílí celá řada faktorů: „Samozřejmě vše závisí na segmentu, podpoře akce a dalších aspektech. V souvislosti s akcí letos hodně meziročně vyrostli například prodejci oblečení, domácího textilu, hudebnin nebo i elektroniky.“
Silné bylo pro české e-shopy už úterý, které následovalo po prodlouženém víkendu. V tento den měřené e-shopy rostly meziročně o 27 %. Samotný měsíc listopad je zatím u sledovaných e-shopů mírně za očekáváním, když za prvních 19 dní rostly v průměru o 17 %.
„To je o něco méně, než odhadujeme v našich prognózách. Přesto stále věříme, že ve čtvrtém čtvrtletí e-shopy porostou o minimálně 20, v lepším případě i 25 % oproti roku 2014. Vánoční sezóna se totiž každý rok posouvá, obchodníci by se proto měli připravit hlavně na začátek prosince,“ uvedl Ondřej Klega.
Den dopravy zdarma přinesl e-shopům také pokles průměrné hodnoty objednávek. Ve sledovaných e-shopech zákazníci v průměru objednávali za částku 1 632 Kč, což je o 3 % méně než před rokem.
„Pokles průměrné objednávky je v případě této akce očekávaný a e-shopy s ním počítají. Oproti ostatním dnům v listopadu průměrná objednávka poklesla asi o čtvrtinu. To bude většina e-shopů hodnotit jako dobrý výsledek,“ domnívá se Klega.
Graf 2 - Srovnání průměrné hodnoty objednávek
Zdroj: Acomware
V souvislosti se Dnem dopravy zdarma připomínáme loňskou analýzu šéfredaktora Jana Mazala, která mírně krotí nadšení z úspěchu Dne dopravy zdarma a klade si otázku, zda se e-shopům skutečně vyplatí.
Pro potřeby analýzy byla použita data největších klientů společnosti Acomware, kteří se do akce zapojili, přičemž každý z těchto obchodů nabízí jiný druh zboží. Ze srovnání byly vyřazeny e-shopy, které se akce Den dopravy zdarma v roce 2014 nezúčastnily.
Zdroj: Acomware