Den dopravy zdarma přinesl e-shopům růst objednávek o 384 % a pokles průměrné prodejní ceny

Do třetího ročníku Dne dopravy zdarma nákupního portálu Heureka.cz se letos zapojilo o třetinu více e-shopů, kumulovaný obrat během 24 hodin akce meziročně rostl o 16. Obrat rostl, ale co zisk?

Den dopravy zdarma přinesl e-shopům růst objednávek o 384 % a pokles průměrné prodejní ceny



Během 24 hodin celkový počet objednávek v rámci akce Den dopravy zdarma dosáhl v zapojených e-shopech 134 891. Pořádající Heureka.cz uvádí, že u e-shopů, které se do akce zapojily, se oproti minulému týdnu zvýšil počet objednávek o 384 %

Tradičně zákazníci nejvíce objednávali elektroniku (24 % všech objednávek) a bílé zboží (22 %).

Celkový obrat 1 244 zapojených prodejců během akčního dne překročil 208 milionů korun a oproti loňskému roku se zvýšil zhruba o 15 %.Na druhou stranu počet zapojených e-shopů meziročně vzrostl o více než třetinu (34 %). Při srovnání s rokem 2013, průměrné tržby v přepočtu na e-shop klesly o přibližně 15 %.

Připomeňme navíc, že v roce 2013 rostl český trh e-komerce podle APEK o více než 16 %. Letos tedy můžeme očekávat při nejmenším stejný vývoj bez ohledu na akce pro podporu prodeje.

V rámci akce se letos snížila průměrná cena objednávky na 1 554 korun, když loni činila 1 633 Kč a předloni 1 555 Kč. Průměrně jedna objednávka obsahovala dva produkty.

U IT a elektra vhodné spíše pro čištění skladů

Úspěšnost akce z pohledu prodejců, především v oblasti elektroniky, je nejednoznačná. Počet objednávek sice vzrostl u zapojených e-shopů během jednoho dne v porovnání s předchozím týdnem trojciferně.

O kolik se proti předchozímu týdnu zvýšil obrat zúčastněných e-shopů, Heureka.cz neuvádí. Můžeme to však zhruba odhadnout na modelovém příkladu:


Modelový e-shop získal za 24 hodin v průměru 108 objednávek, průměrná hodnota objednávky činila 1 554 Kč, celkem tedy v daný den utržil přes 167 000 korun.

Pokud počet objednávek proti předcházejícímu týdnu rostl o 384 %, v běžný den by mohl e-shop v průměru získat kolem 28 objednávek. Za předpokladu průměrné ceny objednávky 1 712 Kč (cena v českých e-shopech z roku 2013) by denní obrat činil zhruba 48 tis. korun.

V příkladu tak lze předpokládat, že oproti běžnému dni v předcházejícím týdnu e-shop během akce v průměru navýšil denní obrat o 119 tis. korun.

Heureka.cz uvádí, že celkem zákazníci v den akce nemuseli platit dopravné za více než 12 milionů korun. Průměrně e-shop tedy od zákazníků neinkasoval dopravné ve výši 9 646 Kč.

U zboží z kategorie IT a elektroniky se marže pohybuje ne výjimečně  pod 10 %. V modelovém případě by, opět hrubým odhadem, musel prodejce pro získání marže ve výši 11 900 Kč (10 % ze 119 tis.) vynaložit 9 600 Kč za dopravu.

Po odečtení mu tak zůstává jen malý zisk. V případě nižší než 10% marže se prostor pro zisk ještě snižuje.

Pozn.: Příklad počítá pouze s neváženými průměry, nebere v potaz ani medián. Reálná situace se může výrazně lišit v závislosti na skutečné výši marže a průměrné prodejní ceně obchodníka. Ačkoliv marže může být výrazně pod 10 %, u elektroniky lze počítat s vyšší průměrnou cenou zboží. Ukázka má posloužit pouze jako upozornění na nutnost zvážit výhodnost promo akce.


Můžeme očekávat, že nejvíce objednávek šlo na vrub největších zapojených e-tailů (Mall.cz, Kasa.cz, CZC.cz nebo onlineshop.cz), které mají často vlastní sklady a dopravné je pro ně tedy náklad.

Jinak tomu může být u menších hráčů bez skladů, kteří mohli využít dopravu k zákazníkovi přímo od distributora, a nevyplaceným dopravným naopak přišli o část výnosů. V obou případech to samozřejmě znamená nižší výslednou marži.

Kompenzace dopravného vyšší cenou zboží?

ChannelWorld oslovil společnost Karsa Technologies, která monitoruje ceny vybraných velkých českých e-shopů. Zajímalo nás, zda se prodejci snažili marži kompenzovat dočasným navýšením cen.

Karsa provedla analýzu měření cen v období od 13. 11. 2014 do 20. 11. 2014 a výsledky ukazují, že ke zdražení s největší pravděpodobností nedošlo.

Na víkend e-shopy mírně zlevnily, a to přibližně o 0,3 %. Kumulovaná sleva činila až půl procenta a v průměrných cenách několika set tisíc produktů šlo o zhruba 30 korun na produkt, uvádí Michal Ježek, business development manager v Karesa Technologies.

Dne 17. 11. (ve státní svátek) sleva zůstala aplikovaná, v některých případech mírně zvýšená. Ve dnech 18., 19. 11. (doprava zdarma) a 20. 11. došlo u většiny e-shopů k postupnému navýšení ceny přibližně o 0,2 % více než před týdnem. Podle Michala Ježka to spíše ukazuje na návrat k "normální nevíkendové" ceně.

Měření tedy ukazuje, že e-shopy ve dnech prodejní akce nijak speciálně své zboží nepřeceňovaly.

Na Slovensku s vyšší průměrnou objednávkou

Den dopravy zdarma se letos poprvé konal také na Slovensku, kde průměrná výše objednávky činila 101 eur, tehdy kolem 2 802 korun.

Na dopravném slovenští zákazníci ušetřili 65 tisíc eur (přes 1,8 mil. korun).

Do slovenské akce se zapojilo 255 e-shopů a zákazníci v nich utratili přes dva miliony euro, tedy zhruba 63 miliónů korun,“ doplňuje Radka Haasová, vedoucí oddělení podpory e-shopů, která celou akci na Heurece zastřešuje.

Nejčastěji Slováci objednávali zboží z kategorie dům a zahrada (21 %), elektronika (17 %) nebo hobby (15 %).

Zdroj: Heureka.cz, ChannelWorld, Karsa Technologies








Úvodní foto: © mangostock - Fotolia.com

Komentáře