České e-shopy opět chystají Den dopravy zdarma. Vyplatí se jim?

Black Friday ani Cyber Monday čeští obchodníci moc neznají, za to do internetového Dne dopravy zdarma se jich opět zapojí přes 1100.

České e-shopy opět chystají Den dopravy zdarma. Vyplatí se jim?



Ve dnech 18. a 19. 11. se uskuteční třetí ročník slevové akce mezi českými e-shopy. Do tzv. Dne dopravy zdarma se letos zapojilo 926 e-shopů včetně největších e-tailů.

Loni během jednoho dne zákazníci utratili v zapojených e-shopech přes 181 miliónů korun a letos by se podle organizátora, srovnávače Heureka.cz, obrat zapojených e-shopů mohl vyšplhat na 200 miliónů korun.

V loňském roce uskutečnili zákazníci během 24 hodin s nabídkou dopravy zdarma v zapojených e-shopech přes 110 tisíc objednávek. Nejčastěji nakupovali elektroniku a bílé zboží,“ uvedla v oznámení Radka Haasová, vedoucí oddělení podpory e-shopů v Heureka.cz.

Vyplatí se to?

Při loňském dni dopravy zákazníci díky akci nemuseli za dopravu zaplatit celkem téměř 10 milionů korun. O tuto částku tak e-shopy „přišly“, což by jim měl kompenzovat nárůst obratu. Zároveň je možné, že zapojené e-shopy během akce své zboží krátkodobě přecení, nemáme však data, která by to potvrdila.

Heureka.cz uvádí, že loni zapojené obchody zaznamenaly během akce o 380 % více objednávek než obchody, které se akce nezúčastnily. Procento však neříká, jak by si tyto dvě jinak nesrovnatelné skupiny e-shopů vedly v jiné dny bez slevové akce.

Jelikož není zřejmé, o kolik procent zapojené e-shopy navýšily během dvoudenní akce své prodeje, částečným měřítkem úspěšnosti akce je počet letos zapojených e-shopů, který je vyšší než v loňském roce (1 119).

České e-shopy opět chystají Den dopravy zdarma. Vyplatí se jim? Zdroj: © arahan - Fotolia.comDále srovnávací portál uvádí, že vloni oproti předchozímu ročníku vzrostla průměrná výše objednávky během akce z 1 555 korun na 1 633 korun. Meziročně se tedy zvýšila o 5 %, což koresponduje s růstem průměrné ceny objednávky celého e-commerce trhu bez ohledu na akce pro podporu prodeje.

Menším internetovým prodejcům IT a spotřební elektroniky, u kterých se marže pohybují v jednotkách procent, tedy doporučujeme si spočítat, jak velký musí být v oněch 24 hodinách nárůst jejich obratu, aby se nezaplacené dopravené vykompenzovalo.

Jen pro představu pokud bude podle odhadů průměrná výše objednávky letos činit kolem 1 712 Kč, tak cena dopravného (při hrubém odhadu její průměrné výše 100 Kč) by z toho čítala zhruba 5-6 %. Především u menších e-shopů, které nedrží větší objem zboží skladem a přeposílají ho rovnou od distributorů, to není zanedbatelná částka.

Nelze přitom zapomínat, že výše hodnoty objednávky oproti jiným dnům pravděpodobně nevzroste. Pouze se zvýší jejich počet (a s tím i počet dopravného, které e-shop neinkasuje).

Poprvé také na Slovensku

Nově se letos akce koná také na Slovensku. Zatím se do ní zapojilo 170 e-shopů, mezi kterými jsou i velcí hráči jako Mall.sk, Shoppie.sk a Hej.sk. Na Slovensku Heureka očekává v době akce trojnásobně vyšší počet objednávek.

Letošní třetí ročník akce startuje v obou zemích v úterý 18. listopadu ve 12 hodin a končí 19. listopadu ve stejnou dobu.

Inspirace v USA

Inspirací pro Den dopravy zdarma je Freeshippingday.com, který vznikl ve Spojených státech a oproti ČR je naplánován na poslední dny sezóny (kolem 18. 12.) s dodáním zboží těsně před Štědrým dnem. Letos bude probíhat sedmý ročník.

Podstatně větší nákupní šílenství však v USA v listopadu způsobují tzv. Black Friday a Cyber Monday. Černý pátek následuje po Dni díkuvzdání (koncem listopadu) a je vyloženě výprodejovou akcí především kamenných prodejen. S cílem vyčistit sklady na něj pak navazuje výprodejové Kyber pondělí v e-shopech.

Zdroj: Heureka.cz, ChannelWorld








Úvodní foto: © Helder Almeida - Fotolia.com

Komentáře