David Chappell svou přednášku uvedl třemi podle jeho názoru největšími IT událostmi posledního desetiletí: v roce 2004 vstup Salesforce – první společnosti, která ukázala světu, že SaaS funguje – na burzu; v roce 2006 byly spuštěny AWS a 2007 Apple uvedl iPhone.
Tyto tři události jsou semínka, kolem kterých vyrostl nový svět IT, uvedl Chappell. „Post PC éra je nejhloupější věc, kterou jsem kdy slyšel…,“ řekl David Chappell a hned doplnil, že nyní máme PC+ éru, kdy se svět PC a notebooků se rozšířil o tablety, smartphony a postupně další zařízení z oblasti internetu věcí.
Nový svět IT
Cloud je podle Chappella dnes všudypřítomný. Najděte mi jednoho výrobce softwaru nebo ISV, který neřeší přesun některého ze svých produktů do cloudu, vyzval řečnicky. „Zákazníci nechtějí IT, chtějí výhody IT,“ pokračoval Chappell s výhodami cloudového modelu.
Cloudové platformy jsou novým základem konkurenčních výhod. Pro pochopení však začínají být poměrně komplikované. „Nedržím s nimi krok ani já, a to se tím živím,“ přiznal s nadsázkou David Chappell.
Proč je IaaS důležitější než PaaS?
Protože IaaS podporuje podstatně více scénářů, vysvětluje Chappell. Řada vývojářů nemá ráda PaaS, protože nemají úplnou kontrolu nad tím, co vyvíjejí.
Chappell se na platformy dívá také z pohledu, jak pracují s daty (bloby – objektová storage; relační; NoSQL). Dále se zjišťuje, zda umí pracovat s identitami uživatelů a z dalších funkcionalit srovnal také nabídku mobilního backendu jako služby.
Srovnání platforem veřejného cloudu
Zdroj: David Chappell
Pro data Microsoft používá bloby - DocumentDB, do které aplikace zasílá dotazy (jako v SQL) přes JSON, a která indexuje každý datový prvek.
V nové době cloudu musí něco začít fungovat jako ID, říká Chappell a ptá se: Bude to Azure Active Directory? Amazon ID? Google ID? Chappell odhaduje Microsoft ID, které podporuje své on-premise aplikace, SaaS v Azure i SaaS aplikace třetích stran v dalších prostředích. Proč to Microsoft dělá? „Protože chtějí být ‚ID cloudu‘,“ tvrdí David Chappell.
Amazon je podle Chappella startup, který to od začátku vzal za správný konec. Jeho první nabídkou byly IaaS a bloby pro ukládání dat, což jsou dodnes nejrozšířenější platformy.
Microsoft se podle Chappela inspiroval bloby u Amazonu. Amazon se zase inspiroval u Microsoftu v partnerském modelu spolupráce (AWS Activate je jako Microsoft BizSpark).
Google začal s enginem pro aplikace, protože podobně jako Microsoft na začátku předpokládal, že trh bude chtít PaaS. Nakonec si však uvědomil, že to tak není a musel také spustit IaaS. I když se Google do toho boje nechtěl pouštět (byznys s reklamou je podstatně maržovější), nakonec oznámil podporu Compute Enginu pro Windows Server (2008 R2).
Chappel očekává, že Google se v konkurenčním souboji stane cenovým lídrem. Gigant ve vyhledávání se totiž nechal slyšet, že ceny cloudových platforem by měly následovat Moorův zákon. Navíc Google inovoval cenový model.
Součástí srovnání je i OpenStack, ačkoliv nejde o výrobce, ale open-source platformu, na které další výrobci vlastní cloudové nabídky. David Chappel upozornil, že jde sice open-source, ale má tolik děr a prostoru, že výrobci stejně dělají proprietární rozšíření, které představují pro zákazníka určitou hrozbu lock-inu (uzamčení).
Chappel očekává, že časem OpenStack ovládnou jeden až dva velcí výrobci. RackSpace však již trh IaaS opustil a HP Helion zatím údajně nezískalo větší pozornost. A kde HP vezme peníze, aby investovalo do masivní škálovatelné infrastruktury tak jako Microsoft, nebo Amazon, ptá se Chappell.
Velkou výjimkou mezi hlavními hráči je SalesForce. Hrajou jinou hru než ostatní hráči, mají vlastní PaaS, na které mohou vývojáři stavět rozšíření pro CRM, řekl Chappell.
Force.com je určeno pro podnikové vývojáře, SalesForce má vlastní jazyk Apex a některé aplikace lze postavit pouze s využitím „klikacích nástrojů“. Jde tedy v podstatě o proprietární platformu, jazyk a nástroje. Uzamčení zákazníků je v případě SalesForce stoprocentní a David Chappel dodává, že „žádný lock-in není jako lock-in v cloudu.“ Jakmile přestanete platit, poskytovatel může vaši aplikaci „sestřelit“, varuje Chappel.
Ačkoliv nejsou součástí srovnávací tabulky, David Chappel stručně okomentoval také nabídku společností IBM a VMware, které nabízejí čistě podnikovou platformu jako službu.
IBM vloni koupilo SoftLayer, napůl hostera a napůl cloudového poskytovatele, za dvě miliardy dolarů. Letos výrobce oznámil, že vydá 1,2 miliardy dolarů na rozvoj datacenter pro cloud. Vtip je v tom, že Google a Microsoft tohle investují do jednoho datacentra ročně, a IBM je tak nikdy ve škálovatelnosti nedokáže dohonit, říká Chappell.
Vmware původně plánoval s hostingovými firmami nabízet IaaS na vCloudu, jenže zájem moc nevyvolal. Nyní společnost nabízí vCloud Air sama – má jít o IaaS založenou na vSphere běžícím v datacentrech VMwaru. Nejde však zcela o platformu veřejného cloudu, je to spíš o PaaS, vysvětluje Chappell.
Kdo přežije a zvítězí?
David Chappell hodnotí všechny hráče podle toho, jak se aktuálně umisťují v různých magických kvadrantech Gartneru (IaaS pro veřejný cloud, podniková PaaS, veřejné cloudové úložiště).
V řadě kvadrantů vede jednoznačně Amazon. Chappel však varuje, že nemá řešení pro kontrolu identit. Microsoft sice není nejlepší ani v jednom z kvadrantů, ale je jediný vendor, který patří ve všech třech do kvadrantu lídrů (IaaS, PaaS, storage).
Podle Chappella zůstanou na trhu jen tři vítězové – Amazon, Microsoft a Google. Ostatní podle něj nepřežijou cenovou válku, protože nebudou dostatečně velicí.
Na dotaz ChannelWorldu, kdy začnou být IaaS společností Amazon, Microsoft a Google ziskové, odpověděl Chappel, že očekává rok 2016. Doposud mají příliš velké výdaje na rozvoj trhu.
Účastníky prezentace samozřejmě zajímalo, jaká je budoucnost lokálních cloudových poskytovatelů. David Chappell odpověděl, že se budou muset soustředit na kustomizovaná řešení, jelikož v komoditní nabídce nedokážou největším lídrům konkurovat.
Zdroj: ChannelWorld