Jak Google udělal revoluci v cenách cloudu

Brandon Butler z Network Worldu vysvětluje, v čem spočívá kouzlo nového systému slev, který zavedl Google pro svou cloudovou platfomu, a který analytik Hoelger Mueller označil za možná nejinovativnější krok v oblasti komerčního cloudu vůbec.

Jak Google udělal revoluci v cenách cloudu



Google nedávno oznámil zavedení konceptu Sustained Use Discounts (slevy za trvalé využívání – SDU), jehož podstatou je, že čím více bude zákazník využívat cloudovou platformu společnosti, tím levnější pro něj bude.

Analytici tento krok označili za inovaci, neboť je odpovědí na jednu z kritik cloudu, poukazující na to, že jakmile vytížení přesáhne určitou hranici, začne být finačně výhodnější je udržovat „in-house“ než v cloudu. Nabídky typu SDU tento předpoklad ruší a větší vytížení zdrojů tím pádem mohou nejen být přesunuta do cloudu, ale také tam i zůstat.

Je to pravděpodobně nejinovativnější krok Googlu v oblasti komerčního cloudu za velmi dlouhou dobu, ne-li ten nejinovativnější vůbec,“ uvedl Holger Mueller, víceprezident společnosti Constellation Research.

Stabilita už nebude překážkou

Tradiční pojetí využívání cloudu bylo dosud takové, že IaaS (infrastruktura jako služba) je nejlepší variantou pro variabilní vytížení, tedy ta, jejichž nároky často stoupají a klesají. Cloud zde nabízí výhodu flexibility díky snadném navyšování a snižování kapacity podle aktuální potřeby.

Co však s vytíženími, která jsou statická a neměnná? Pokud jsou dostatečně vysoká, může pro firmu nakonec být levnější, když si nakoupí vlastní servery. Cloudoví poskytovatelé, jako je Google, však očividně chtějí nabídnout výhodné podmínky i pro tato stabilní vytížení.

To, jak funguje nabídka Sustained Use Discounts, vysvětlil Google v blogovém příspěvku: „Pokud využíváte instanci měsíčně z více než 25 %, dá vám Compute Engine automaticky slevu za každou minutu, ve které tuto hranici překročíte. Sleva roste s vytížením a u instancí, jež běží celý měsíc, můžete dostat až 30% čistou slevu.“

Po překročení 25% měsíčního využití si Google za každou minutu nad limit účtuje 80 % její základní ceny. Při měsíčním využití služby v objemu 75 – 100 % klesne cena za minutu dokonce jen na 40 % té standardní, přičemž Google nedávno snížil i své základní sazby.

Vyskytlo se mnoho případů, kdy výrobci softwaru začali ve veřejném cloudu, ale jakmile se jim stabilizovala vytížení, přesunuli je do dedikovaných on-premise datacenter. Googlu patří velké uznání za to, že takový krok učinil méně výhodným,“ uvedl Holger Mueller ve svém článku.

Slevy nabízí i Amazon

Podobný způsob odměňování zákazníků s velkými objemy vytížení má i konkurenční Amazon Web Services (AWS). Program Reserved Instance Volume Discounts dává zákazníkům automatické slevy na základě celkové sumy, kterou utratili za služby AWS v daném regionu.

AWS program vysvětluje následovně: „Jakmile vaše celkové platby v rámci jednoho regionu přesáhnou 250 000 dolarů, automaticky dostanete 10% slevu na všechny budoucí platby předem i na hodinové sazby v tomto regionu."

Slevy u AWS platí i pro všechny budoucí instance. Jedinou podmínkou je, že zákazník nespadne pod vstupní hranici 250 tisíc dolarů.

Analytici jako Holger Mueller uvádějí, že tyto kroky jsou víc než jen nabídka věrnostních slev velkým zákazníkům. Jde o celkovou změnu profilu vytížení, u kterých má z ekonomického hlediska smysl, aby běžela v cloudu.

To, že cloudoví poskytovatelé nabízejí ceny, jež mohou u statických vytížení konkurovat provozu vlastních datacenter, odstraňuje další důvod, proč nepoužívat cloud.

Ve skutečnosti však stojí za rozhodnutím firem nevstoupit do cloudu podstatně více faktorů, než pouze cena. V potaz je stále nutno brát bezpečnost, vývoj cloudových aplikací, integraci cloudových systémů a řadu dalších věcí, které musí firma zvážit.

Autor se zaměřuje na cloud computing. Píše pro Network World a NetworkWorld.com.

Nadpisy v článku jsou redakční úpravou ChannelWorldu.

Zdroj: IDG News Service








Úvodní foto: © rukanoga - Fotolia.com

Komentáře