Daniel Římal, Stark distribution: Xiaomi má potenciál prodávat v ČR desítky tisíc produktů měsíčně

28. 7. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: ChannelWorld
S jednatelem společnosti Stark distribution Danielem Římalem a sales manažerem Lukášem Hrmou jsem hovořil o zkušenostech z obchodu s Čínou a nových dovozových značkách telefonů. Jaké produkty a služby nabízejí českým a slovenským prodejcům? Proč sázejí na Xiaomi a co pro ně znamená získání licence na uživatelské rozhraní MIUI?

Jak vznikla společnost Stark distribution?

DŘ: Začínali jsme před šesti lety jako servis a postupem času jako velkoobchod s náhradními díly pro mobilní zařízení pro střední Evropu. Od náhradních dílů byl jen krůček k mobilním telefonům, ve kterých jsme se zpočátku orientovali na značky Samsung a Apple. Nejistota při komunikaci s dodavateli a hlavně nízké marže nás však přinutily začít přemýšlet, jak se odlišit – tehdy jsme se začali uvažovat nad dovozem jiných čínských značek.

Nebáli jste se neznámého brandu a horší kvality?

V Číně, kde máme dnes i organizační složku, žije osm našich zaměstnanců. Jsme tedy v každodenním kontaktu s dodavateli a známe díky tomu místní podmínky, kvalitu a dostupnost zboží a náhradních dílů.

Xiaomi ve hře o GSM trůn


Daniel Římal, Lukáš Hrma, Stark DistributionProč jste se rozhodli pro Xiaomi jako hlavní značku?

DŘ: V Číně jsou stovky značek, které v Evropě nikdo nezná. Xiaomi jsme vybrali proto, že nabízí velmi dobrý poměr kvality a ceny a odlišení se od běžných značek. Důkazem jsou výsledky – loni Xiaomi prodalo jen na asijských trzích 20 milionů telefonů, přičemž můj odhad pro letošní první pololetí je dvojnásobek loňských výsledků.

Jaký je váš odhad prodeje na česko-slovenském trhu pro letošní a příští rok?

 Aktuální prodeje se pohybují v tisících kusech a pro příští rok odhaduji, že má Xiaomi potenciál dodávat na český trh až desítky tisíc kusů měsíčně.

Xiaomi si udělalo jméno nejprve tím, že prodávalo výhradně přes svůj e-shop a bez dalších kanálů a marketingových investic. Jak se tedy dostaly produkty na evropský trh a proč je jejich cena zpravidla vyšší, než je tomu na čínském trhu?

LH: Rostoucí požadavky zákazníků z celého světa nebylo Xiaomi schopné obsloužit, takže se muselo otevřít dalším kanálům. Distribuční agenti spolu s čínskými zákazníky skupují nové modely do posledního kusu v řádu minut po uvedení na trh. Přímý kontakt s výrobními továrnami nám tedy umožňuje získat část produkce pro distribuci v Evropě.  S tímto obchodním modelem pak logicky souvisí vyšší cena, která musí pokrýt náklady a marži dovozce, prodejce, adekvátní podporu a lokalizaci.

Zakoupit v Číně větší množství kusů, je v případě novinek pro jednotlivce z Evropy nemožný úkol, takže český potažmo evropský zákazník platí nejen za komfort nákupu bez rizika, ale také za samotnou dostupnost produktu. Poměr kvality a ceny je nicméně na tuzemském stále zajímavější, než u většiny zavedených značek, což platí i pro marži určenou našim prodejním partnerům.

(Ne)autorizovaná distribuce

Xiaomi vyniká svou nástavbou uživatelského rozhraní MIUI na Android. Jak je zajištěna jeho lokalizace pro evropské trhy?

DŘ: Xiaomi klade velký důraz na použitelnost softwaru ve svých telefonech. Svou nástavbu MIUI testovalo na vzorku zhruba 2 000 lidí. V Evropě funguje komunita, které Xiaomi zasílá ROM k testování, úpravám a lokalizaci pro naše trhy. Na základě vlastních zjištění a reakcí od uživatelů tuto ROM neustále zlepšují a každé dva týdny vydávají aktualizace.

Podepsali jste smlouvu na výhradní komerční distribuci uživatelského prostředí MIUI. Co to pro vás znamená?

Komunita MIUI doposud vlastnila autorská práva na upravenou ROM i překlady. Stark Distribution je nyní součástí tohoto vývojářského týmu a financuje jej. S komunitou máme uzavřenou rámcovou smlouvu, která nás výhradně opravňuje komerčně šířit tuto ROM pro telefony Xiaomi na českém a slovenském trhu.

Lukáš Hrma, Daniel Římal, Stark DistributionZnamená to tedy, že nyní půjdete po jiných distributorech nebo prodejcích, kteří nakoupí z Číny telefony Xiaomi a pokusí se je „počeštit“ tím, že do nich nahrají upravenou ROM MIUI?

V minulosti již takové případy byly. Je pravda, že se tyto firmy vystavují riziku právního postihu, naší prioritou ale nyní není hledat tyto „hříšníky“. Cílem je především ochránit naše investice do značky a zajistit kvalitu záručního i pozáručního servisu. Proto také nyní diskutujeme s partnery a vysvětlujeme jim, k jaké změně došlo a jak to s distribucí je.

Jak je to s oficiálním zastoupením Xiaomi?

Díky kolegům v Číně neustále posilujeme vztah s výrobcem a již jsme projevili zájem o evropskou distribuci. V nejbližší době ale přímý vstup Xiaomi na trh neočekáváme, soustředí se na asijské trhy a exkluzivní distribuci tak máme zatím pouze pro uživatelské rozhraní. Lokalizace, servis a podpora prodejních partnerů je tedy čistě na nás. Kromě lokalizovaného uživatelské rozhraní zajišťujeme plné počeštění krabice včetně označení CE a EAN (European Article Number) přímo z výroby a homologace pro český trh.

Pokračujte na další stránce>>

S Čínou do Evropy

Jak jsou na lokálním trhu zajištěny záruční a pozáruční opravy?

LH: Máme v Praze vlastní servis se zkušeným personálem a zajištěním dodávek náhradních dílů. Veškeré reklamace tedy probíhají standardně přes nás. Běžné opravy vyřešíme do 30 dní, a pokud je problém na základní desce, měníme zboží kus za kus.

Jaká je poruchovost telefonů Xiaomi?

LH: Z naší dlouhodobé zkušenosti se poruchovost pohybuje kolem dvou procent, což je úroveň srovnatelná s předními A-brandy.

Se kterými partnery chcete nejprve rozvíjet spolupráci?

LH: Napřímo již obsluhujeme nejsilnější e-taily a retaily v ČR, kterým nabízíme časovou případně modelovou exkluzivitu na vybrané produkty a veškerou související podporu. Vybíráme také vhodného partnera pro subdistribuci na širší síť resellerů.

DŘ: Připravujeme expanzi na Slovenský trh a poté do dalších zemí. Během dvou let chceme pokrýt region střední Evropy a další vybrané země.

Některé asijské značky si potrpí na brandových obchodech. Máte podobné ambice?

LH: Určitě ne, naším cílem je dělat výhradně velkoobchod a poskytovat partnerům kvalitní servis.

Xiaomi tablet i televize

Jaké produktové novinky chystáte v nejbližší době?                                                                                         

Ukázka produktů a balení XiaomiDŘ: Momentálně mají vybrané e-taily čtrnáctidenní exkluzivitu na „počeštěný“ tablet Mi Pad. Dále pracujeme na lokalizaci 49“ 4K televizoru s OS Android a 8.1 surround audiosystémem, který plánujeme uvést nejpozději ve 4. čtvrtletí.

LH: Před pár dny byly oznámeny nové produkty. Xiaomi představilo Mi4, což je nástupce Mi3 a trochu nečekanou novinku – náramek MiBand, který nabídne interakci se smartphonem, fitness funkce nebo vibrační budík. Na českém trhu by mohly být dostupné do dvou měsíců.

Jaké příslušenství je k dispozici?

LH: V podstatě vše – sluchátka, přenosné reproduktory, powerbanky, náhradní kryty, pouzdra a nabídneme i náhradní baterie. Vyzdvihnul bych speciální příslušenství MiKey, což je hardwarové tlačítko, které se zasunuje do 3,5mm jacku a lze mu přiřadit až deset konkrétních funkcí ovládaných kombinacemi počtu a délky stisku.

Jaké další značky dovážíte?

bitcoin školení listopad 24

DŘ: Z čínských značek jsou to kromě Xiaomi např. Zoppo, Meizu, ZTE a THL. Máme také vlastní značku příslušenství Zeox, kterou na česko-slovenský trh plánujeme uvést v následujících měsících.

Zdroj: ChannelWorld


Daniel Římal, jednatel společnosti Stark distribution - daniel@starkdistribution.cz

Lukáš Hrma, sales manažer společnosti Stark distribution - lukas@starkdistribution.cz

Čtěte dále

Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě