Nedávno to byl Web 2.0 a teď je takovým hypem Cloud computing. O co vlastně jde?
Cloud computing je v zásadě poskytování softwaru (Software as a Service), komplexní vývojové platformy (Platform as a service) nebo infrastruktury ve formě služby (Infrastructure as a Service). Možná je samozřejmě i kombinace všech těchto možností. Model je takový, že vy si danou službu u někoho objednáte, a ten vám ji bude poskytovat na svém hardware například prostřednictvím internetu.
Abychom ale nechodili kolem Cloud computingu jako kolem horké kaše. Nejznámější a asi nejstarší Cloud computingovou aplikací je poskytování poštovního serveru a služeb – typicky freemail v oblasti rezidenční klientely či hostovaný Exchange v oblasti té byznysové. Tedy nic nového. Ani infrastruktura jako služba není nic nového a online úložiště jako Microsoft SkyDrive nebo třeba takový webhosting, kdy si vlastně pronajímáte cizí server za měsíční či roční paušál známe již roky.
Jediná Platform as a Service (PaaS) je relativně nováčkem a patří sem například prostředí AppEngine od Googlu nebo Azure od Microsoftu. Logika z pohledu zákazníků je zřejmá – nulové investice, maximální flexibilita (kapacitu navyšuji tak, že si prostě přikoupím dalšího uživatele), garantovaná dostupnost a pravidelný pevný měsíční paušál – tj. žádné neočekávané výdaje.
Value Adedd Reseller v cloudu?
A kde v celém Cloud computingovém řetězci najdete resellera? Překvapivě zde bude mít poměrně hodně prostoru. Cloud computing se do značné míry hodně podobá například telekomunikačním službám. Akorát tentokrát namísto telekomunikační infrastruktury ve formě služby budete prodávat něčí software a HW infrastrukturu ve formě služby. Samozřejmě, pokud máte šikovné obchodníky a dobré technické zázemí, můžete takový hostovaný Exchange nebo CRM v zásadě nabízet i sami. Jen pozor na to, abyste udrželi krok s velkými hráči jako Google a Microsoft, kteří se v oblasti Cloud computingu začínají angažovat napřímo.
Cloud computing má budoucnost, a to zejména v České republice, kde je větší počet tzv. drobných podnikatelů (živnostníků a firem do 10 zaměstnanců) nepoměrně větší než ve zbytku EU. Právě pro tento typ firemních zákazníků je přitom Cloud computing ideální. Namísto poštovního serveru si pronajmou za pár desetikorun za 1 účet hostované poštovní řešení, k tomu za pár desetikorun přihodí nějaké to řešení pro Unified Messaging, pár desítek korun dají na platformu pro sdílení obsahu a s vysokou pravděpodobností využijí i nějaký ten webhosting, u kterého provizní systémy u nás i za hranicemi fungují běžně již roky.
U Cloud computingu jde tak hlavně o to, zachovat si chladnou hlavu a umět správně uchopit to, co a jak se skutečně prodává. Není to vůbec nic nového, ale zároveň je to příležitost pro to, jak staré nepoužívané zkusit nově prodat. Hlad po Cloud computingu totiž začíná být díky masivní marketingové masáži veliký.
Poznámka redakce: K tématu pro další čtení doporučujeme rozhovor se zástupci Microsoftu, kteří na ChannelWorldu podrobně představili partnerský model pro nabídku Cloud computingu.
Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.