Společnost Canalys uvádí, že v prvním kvartálu letošního roku vzrostly celosvětové dodávky chytrých telefonů o 27 % na 347 milionů kusů. Lídrem trhu s více než pětinovým podílem je Samsung, jenž dodal 76,5 milionu chytrých telefonů.
Druhý Apple s 15% tržním podílem dodal 52,4 milionu kusů, nicméně analytici poukazují na to, že prodeje modelu iPhone 12 Mini ve sledovaném období nenaplnila očekávání.
Svůj nejlepší čtvrtletní výsledek zaznamenalo Xiaomi, které si meziročně polepšilo o 62 % na 49 milionů kusů. Nejsilnější pětici uzavírají Oppo a Vivo, kteří dodali 37,6, resp. 36 milionů chytrých telefonů. Huawei aktuálně figuruje na sedmé příčce s 18,6 miliony.
Konsolidace a začátek nové éry
Ben Stanton z Canalysu kometuje, že poslední dva jmenovaní čínští výrobci výrazně šlapou na paty Xiaomi, a to zejména v segmentu cenově dostupných telefonů na rozvojových trzích. Další novinkou je i oznámený konec chytrých telefonů značky LG.
„Jde o symbol nové éry trhu chytrých telefonů,“ komentuje Sanyam Chaurasia z Canalysu. „Dokazuje totiž, že agresivní cenová politika a channelové strategie jsou v současné době důležitější faktory než hardwarová odlišnost.“
„Vzhledem k tomu, že se trh chytrých telefonů nadále konsoliduje, nebude to naposledy, kdy se stávající výrobci poperou o pozůstatky poražené značky,“ dodává.
Zotavující se regiony jsou zajímavější
Stanton dodává, že trh čekají i další výzvy. „Dodávky bude v následujících čtvrtletích omezovat zejména nedostatek klíčových komponentů. To bude navíc pohánět globální značky z přehodnocování regionálních strategií.“
Některé značky podle něj v reakci na pandemický vývoj omezují prioritní dodávky do Indie a raději se soustředí na zotavující se regiony, jako je například Evropě.
„Současná situace nahrává globálním značkám, které mají větší vyjednávací síly. Tím budou vyvíjet ještě větší tlak na menší značky, které by potenciálně mohly následovat LG a z trhu chytrých telefonů se stáhnout,“ uzavírá Stanton.
Tabulka – Vývoj globální trhu chytrých telefonů v 1Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Prodej 1Q20 |
Podíl 1Q20 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
76,5 |
22 % |
59,6 |
22 % |
28 % |
2. Apple |
52,4 |
15 % |
37,1 |
14 % |
41 % |
3. Xiaomi |
49,0 |
14 % |
30,2 |
11 % |
62 % |
4. Oppo |
37,6 |
11 % |
23,5 |
9 % |
60 % |
5. Vivo |
36,0 |
10 % |
24,2 |
9 % |
48 % |
ostatní |
95,9 |
28 % |
97,8 |
36 % |
-2 % |
Celkem |
347,4 |
100,0 % |
272,5 |
100,0 % |
27 % |
Zdroj: Canalys
Graf – Podíl největších výrobců v 1Q21
Zdroj: Canalys