Hlavní navigace

APEK: Důvěra zákazníků v e-shopy roste, metody výběru se různí

11. 2. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © nyul - Fotolia.com
Čtvrtina nakupujících využívá srovnávače, další čtvrtina srovnává sama, pětina je věrná svému e-shopu a šestina se spoléhá na uživatelské recenze. Takové jsou závěry průzkum Asociace pro elektronickou komerci. U elektroniky však platí, že cena je dvojnásobnou prioritou oproti věrnosti konkrétnímu obchodu.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) zveřejnila výsledky svého průzkumu, ve kterém zjišťovala, podle čeho si čeští zákazníci vybírají e-shop. Více než patnáct set respondentů z řad internetových uživatelů odpovídalo na otázky týkající strategie nakupování na internetu.

V průzkumu se potvrdilo, že nejnižší cena je sice často výchozí bod, ale zároveň to nebývá bod rozhodující. Češi si o e-shopech zjišťují před nákupem dostatek informací a volí ten obchod, který jim nabídne jistotu dodání kvalitního zboží.

Přibližně čtvrtina nakupujících se při výběru internetového obchodu pro nákup zboží podívá nejdříve do několika různých e-shopů a mezi nimi volí nejvýhodnější nabídku. Druhá čtvrtina vyhledá ve srovnávači nejlevnějšího prodejce a následně se snaží zjistit co nejvíce informací,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Dalších 20 % jde rovnou do e-shopu, se kterým má dobrou zkušenost a nakoupí v něm. To vnímám jako velmi dobrou zprávu pro obchodníky – zákazníci se v případě pozitivních zkušeností s nákupem znovu vrátí. Dalších 14 % pak volí podle uživatelských recenzí internetových obchodů,“ dodal Vetyška.

U elektroniky je cena dvakrát důležitější než věrnost

Při výběru e-shopu k nákupu však také záleží na typu kupovaného zboží. U počítačů, bílé i černé elektroniky nebo mobilních telefonů je u přibližně 30 % respondentů prvním faktorem výhodná cena, zatímco oblíbený a vyzkoušený obchod volí okolo 15 % respondentů.

„[P]ři výběru mobilního telefonu se jedná o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ uvedl k těmto zjištěním Jan Vetyška.

A jak je to se zkoušením zboží v kamenných obchodech s následným zakoupením on-line? Podle APEK je i zde vidět neustále růst důvěry směrem k e-shopům.

Zatímco v roce 2012 se kvůli vyzkoušení zboží před objednáním za žádných okolností nebo zcela výjimečně nevydalo do tradiční prodejny 34 % nakupujících, v roce 2015 už to bylo 47 %. Naopak téměř vždy si šlo v roce 2012 prohlídnout zboží do kamenné prodejny 7 % zákazníků, v roce 2015 už pouze 4 %.

CS24

Zákazníci i ve výsledku našeho průzkumu potvrdili, že českým internetovým obchodům důvěřují. Stále více se řídí pozitivní zkušeností či kladnými uživatelskými recenzemi. Samozřejmě, vždy se ohlíží také na cenu. Zcela rozhodující ale není. Tento trend tak jen potvrzuje rekordní výsledky české e-komerce v uplynulém roce,“ uzavřel Jan Vetyška.

Zdroj: APEK

Čtěte dále

Josef Šikýř je novým servisním ředitelem NTT Data
Josef Šikýř je novým servisním ředitelem NTT Data
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Obrazem: Adaptivní zážitky na Sophos Xperience Roadshow 2024
Obrazem: Adaptivní zážitky na Sophos Xperience Roadshow 2024
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
PoE extender od Zyxel Networks pomáhá překonat problémy s nasazením sítí na velké vzdálenosti
PoE extender od Zyxel Networks pomáhá překonat problémy s nasazením sítí na velké vzdálenosti