Česká e-commerce vyrostla v roce 2015 o čtvrtinu a má v tom pokračovat i letos

Pokud bude trh pokračovat v podobném růstu, může za rok 2016 překonat hodnotu 100 miliard korun. Acomware zároveň upozorňuje na stále rostoucí význam mobilního nakupování.

Česká e-commerce vyrostla v roce 2015 o čtvrtinu a má v tom pokračovat i letos



Rok 2015 přinesl české elektronické komerci další silný růst a překonání rekordů. Celkový obrat tuzemských e-shopů se podle společnosti Acomware zvýšil ve srovnání s rokem 2014 o 26 %, přičemž o stejný podíl by měla vyrůst i v roce 2016.

Pokud by se tato prognóza vyplnila, mohl by trh letos pokořit hranici 100 miliard korun. V roce 2014 přitom trh vyrostl „jen“ o 15 %.

V celém průběhu roku 2015 se zdálo, že bude růst výjimečný. To se potvrdilo, rekordních hodnot dosahovaly všechny zásadní ukazatele výkonnosti e-shopů, tedy nejen obrat, ale i návštěvnost, počet objednávek nebo konverzní poměr,“ uvedl Jan Penkala, CEO společnosti Acomware.

O tom, že tuzemská e-commerce v roce 2015 výrazně rostla, hovoří i Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupní rádce Heureka.cz. Ty uvádějí, že obrat české elektronické komerce za rok 2015 dosáhl zhruba 81 miliard Kč a její podíl na českém maloobchodu se díky tomu meziročně zvýšil o jeden procentní bod na 8,1 %.

APEK zároveň uvádí, že nejúspěšnějším období roku bylo poslední čtvrtletí. Během tohoto kvartálu, který lze obecně označit za předvánoční, přesáhly obraty za prodané zboží na internetu částku 25 miliard korun. I v tomto ohledu byl rok 2015 rekordní.

O Vánocích nějaký dárek v e-shopu nakoupil už opravdu téměř každý. Již tradičně se dařilo elektronice, mobilním telefonům, hračkám či oblečení. Asi největším hitem, který zaznamenal velký růst, byly letos populární drony a jejich varianty,“ zhodnotil vánoční sezónu Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Podíl mobilních zařízení letos poroste

Pokud jde o trendy v e-commerce, nesl se rok 2015 podle společnosti Acomware ve znamení většího využívání mobilních zařízení nebo vstupu retailových firem na online trh.

Popularita mobilních zařízení u zákazníků je patrná zejména u e-shopů, kde telefony a tablety dohromady tvoří zhruba 23 % veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje přibližně 13 %

Acomware očekává, že obě čísla v roce 2016 opět významně vzrostou – návštěvnost z mobilních zařízení podle společnosti letos přesáhne 30 % a jejich průměrný podíl na obratu se bude pohybovat mezi 17-20 %.

Odhad vývoje české e-commerce v letech 2014 až 2016

 

2014

2015 (odhad)

2016 (odhad)***

Obrat e-commerce

67 miliard Kč

81 miliard Kč*

95-100 miliard Kč

Meziroční růst

15,5 %

21-26 %**

20-25 %

* odhad APEK a Heureka.cz

** odhad procentuálního růstu v závislosti na zdroji: použita data APEK/Heureka.cz a Acomware

*** odhad Acomware

Zdroj: Acomware, APEK









Úvodní foto: © tashatuvango - Fotolia.com

Komentáře