Daniel Římal, Stark distribution: Xiaomi má potenciál prodávat v ČR desítky tisíc produktů měsíčně

S jednatelem společnosti Stark distribution Danielem Římalem a sales manažerem Lukášem Hrmou jsem hovořil o zkušenostech z obchodu s Čínou a nových dovozových značkách telefonů. Jaké produkty a služby nabízejí českým a slovenským prodejcům? Proč sázejí na Xiaomi a co pro ně znamená získání licence na uživatelské rozhraní MIUI?

Daniel Římal, Stark distribution: Xiaomi má potenciál prodávat v ČR desítky tisíc produktů měsíčně




Jak vznikla společnost Stark distribution?

DŘ: Začínali jsme před šesti lety jako servis a postupem času jako velkoobchod s náhradními díly pro mobilní zařízení pro střední Evropu. Od náhradních dílů byl jen krůček k mobilním telefonům, ve kterých jsme se zpočátku orientovali na značky Samsung a Apple. Nejistota při komunikaci s dodavateli a hlavně nízké marže nás však přinutily začít přemýšlet, jak se odlišit – tehdy jsme se začali uvažovat nad dovozem jiných čínských značek.

Nebáli jste se neznámého brandu a horší kvality?

V Číně, kde máme dnes i organizační složku, žije osm našich zaměstnanců. Jsme tedy v každodenním kontaktu s dodavateli a známe díky tomu místní podmínky, kvalitu a dostupnost zboží a náhradních dílů.

Xiaomi ve hře o GSM trůn


Daniel Římal, Lukáš Hrma, Stark DistributionProč jste se rozhodli pro Xiaomi jako hlavní značku?

DŘ: V Číně jsou stovky značek, které v Evropě nikdo nezná. Xiaomi jsme vybrali proto, že nabízí velmi dobrý poměr kvality a ceny a odlišení se od běžných značek. Důkazem jsou výsledky – loni Xiaomi prodalo jen na asijských trzích 20 milionů telefonů, přičemž můj odhad pro letošní první pololetí je dvojnásobek loňských výsledků.

Jaký je váš odhad prodeje na česko-slovenském trhu pro letošní a příští rok?

 Aktuální prodeje se pohybují v tisících kusech a pro příští rok odhaduji, že má Xiaomi potenciál dodávat na český trh až desítky tisíc kusů měsíčně.

Xiaomi si udělalo jméno nejprve tím, že prodávalo výhradně přes svůj e-shop a bez dalších kanálů a marketingových investic. Jak se tedy dostaly produkty na evropský trh a proč je jejich cena zpravidla vyšší, než je tomu na čínském trhu?

LH: Rostoucí požadavky zákazníků z celého světa nebylo Xiaomi schopné obsloužit, takže se muselo otevřít dalším kanálům. Distribuční agenti spolu s čínskými zákazníky skupují nové modely do posledního kusu v řádu minut po uvedení na trh. Přímý kontakt s výrobními továrnami nám tedy umožňuje získat část produkce pro distribuci v Evropě.  S tímto obchodním modelem pak logicky souvisí vyšší cena, která musí pokrýt náklady a marži dovozce, prodejce, adekvátní podporu a lokalizaci.

Zakoupit v Číně větší množství kusů, je v případě novinek pro jednotlivce z Evropy nemožný úkol, takže český potažmo evropský zákazník platí nejen za komfort nákupu bez rizika, ale také za samotnou dostupnost produktu. Poměr kvality a ceny je nicméně na tuzemském stále zajímavější, než u většiny zavedených značek, což platí i pro marži určenou našim prodejním partnerům.

(Ne)autorizovaná distribuce

Xiaomi vyniká svou nástavbou uživatelského rozhraní MIUI na Android. Jak je zajištěna jeho lokalizace pro evropské trhy?

DŘ: Xiaomi klade velký důraz na použitelnost softwaru ve svých telefonech. Svou nástavbu MIUI testovalo na vzorku zhruba 2 000 lidí. V Evropě funguje komunita, které Xiaomi zasílá ROM k testování, úpravám a lokalizaci pro naše trhy. Na základě vlastních zjištění a reakcí od uživatelů tuto ROM neustále zlepšují a každé dva týdny vydávají aktualizace.

Podepsali jste smlouvu na výhradní komerční distribuci uživatelského prostředí MIUI. Co to pro vás znamená?

Komunita MIUI doposud vlastnila autorská práva na upravenou ROM i překlady. Stark Distribution je nyní součástí tohoto vývojářského týmu a financuje jej. S komunitou máme uzavřenou rámcovou smlouvu, která nás výhradně opravňuje komerčně šířit tuto ROM pro telefony Xiaomi na českém a slovenském trhu.

Lukáš Hrma, Daniel Římal, Stark DistributionZnamená to tedy, že nyní půjdete po jiných distributorech nebo prodejcích, kteří nakoupí z Číny telefony Xiaomi a pokusí se je „počeštit“ tím, že do nich nahrají upravenou ROM MIUI?

V minulosti již takové případy byly. Je pravda, že se tyto firmy vystavují riziku právního postihu, naší prioritou ale nyní není hledat tyto „hříšníky“. Cílem je především ochránit naše investice do značky a zajistit kvalitu záručního i pozáručního servisu. Proto také nyní diskutujeme s partnery a vysvětlujeme jim, k jaké změně došlo a jak to s distribucí je.

Jak je to s oficiálním zastoupením Xiaomi?

Díky kolegům v Číně neustále posilujeme vztah s výrobcem a již jsme projevili zájem o evropskou distribuci. V nejbližší době ale přímý vstup Xiaomi na trh neočekáváme, soustředí se na asijské trhy a exkluzivní distribuci tak máme zatím pouze pro uživatelské rozhraní. Lokalizace, servis a podpora prodejních partnerů je tedy čistě na nás. Kromě lokalizovaného uživatelské rozhraní zajišťujeme plné počeštění krabice včetně označení CE a EAN (European Article Number) přímo z výroby a homologace pro český trh.

Pokračujte na další stránce>>









Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře