IDC: Prodej počítačů v regionu EMEA ve třetím čtvrtletí 2011 klesl

27. 10. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Prodej počítačů v regionu EMEA letos ve třetím čtvrtletí klesl o 3,8 %. Jak se PC prodávaly v jednotlivých regionech?

Prodej počítačů v Evropě, na Blízkém východě a v Africe (EMEA) ve třetím čtvrtletí letošního pokračoval v poklesu a meziročně ztratil 3,8 %.Prodej počítačů v Evropě, na Blízkém východě a v Africe (EMEA) ve třetím čtvrtletí letošního pokračoval v poklesu a meziročně ztratil 3,8 %, což je v souladu s odhady analytiků.

Klesla poptávka koncových zákazníků a komerční segment ve většině případů šetřil. Nejvýraznější pokles prodejů zaznamenaly rozvinuté trhy, klesající trend se ale projevil i na rozvojových trzích ve střední a východní Evropě, na Blízkém východě a v Africe.

Prodeje v západní Evropě klesaly již čtvrté čtvrtletí v řadě a meziroční pokles ve sledovaném období činil 10,2 %. V Eurozóně roste nezaměstnanost a to má samozřejmě dopad na poptávku koncových zákazníků. Navíc začínají spotřebitelé stále častěji nakupovat mediální tablety a chytré telefony, což mnohdy oddaluje nákup nového počítače.

Komerční segment prodává

Přestože celkové prodeje v západní Evropě klesly, komerční segment v tomto regionu si polepšil o 3,7 %. Již šesté čtvrtletí v řadě se o tyto výsledky nejvíce zasloužil firemní segment. Třetí čtvrtletí bylo také tradičně úspěšné ve vzdělávacím sektoru. Naopak se příliš nedařilo SMB a veřejnému sektoru.

Slabé výsledky vykázaly země na jihu Evropy. Prodeje ve Španělsku a Itálii klesly meziročně o 37 % a 31,3 %. K poklesu přispěly velké skladové zásoby v distribučním kanále a slabá poptávka koncových zákazníků. Podobných výsledků dosáhlo Řecko a Portugalsko, které klesalo o 27,5 %, respektive 26,5 %.

Západní Evropa klesá, střední roste

Oslabení pocítily i klíčové ekonomiky evropského regionu. Pokles prodejů zaznamenalo jak Spojené království (10,9 %), tak Německo (3,9 %) a Francie (1,4 %). V porovnání s celkovými výsledky regionu EMEA ve sledovaném období se dařilo trhům v CEE (střední a východní Evropa) a MEA (blízký východ a Afrika), které rostly o 4,8 %, respektive 7,4 %. „Přestože v regionu CEE byly výsledky pozitivní, trhům v České republice, v Polsku, na Slovensku a Bulharsku se  příliš nedařilo. Velký podíl na tom má slabá poptávka ve spotřebitelském segmentu,“ řekla v tiskové zprávě Stefania Lorenz z IDC.

Výrobcům vládne Hewlett-Packard

Jedničkou mezi výrobci je podle IDC ve třetím čtvrtletí 2011 Hewlett-Packard, který si svou pozici udržel i přes nejasnou budoucnost divize osobních počítačů. HP výrazně expandovalo do regionů CEE a MEA a výborných prodejů dosáhlo v komerčním segmentu. Druhé místo patří skupině Acer, jejíž prodeje se meziročně snížily o 42,1 %. Distribuční kanál má v současné době velké skladové zásoby nakoupené během roku, což se výrazně projevilo právě na výsledcích Aceru za letošní třetí čtvrtletí.

Nicméně nejistota okolo budoucí strategie Aceru a omezení spolupráce s některými partnery bude podle IDC i nadále přispívat k negativním výsledkům firmy. Na třetí místo mezi výrobci počítačů se za třetí čtvrtletí 2011 v regionu EMEA posunul Asus, který tak přeskočil Dell. Asus zaznamenal meziroční růst 17,8 % a výrazně expandoval na rozvojové trhy na Blízkém východě.


Předběžné výsledky trhu počítačů ve 3. čtvrtletí 2011 v regionu EMEA (v milionech jednotek)

bitcoin školení listopad 24

Výrobce

Prodej 3Q 2011

Prodej 3Q 2010

Podíl na trhu 3Q 2011

Podíl na trhu 3Q 2010

Meziroční změna

HP

5 519

5 338

20,7 %

19,2 %

3,4 %

Acer

3403

5 879

12,7 %

21,2 %

-42,1 %

Asus

2738

2 325

10,2 %

8,4 %

17,8 %

Dell

2 506

2 558

9,4 %

9,2 %

-2 %

Lenovo

2 164

1 642

8,1 %

5,9 %

31,8 %

Ostatní

10 383

10 017

38,9 %

36,1 %

3,7 %

Celkem

26 713

27 759

100 %

100 %

-3,8 %


Zdroj: IDC


Doporučujeme také výsledky stejného regionu od společnosti Gartner.

Čtěte dále

ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci