Gartner: Výrobci počítačů míří na trh se smartphony

2. 11. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle analytické společnosti Gartner se výrobci počítačů začínají zaměřovat i na trh chytrých telefonů, chtějí tak zvýšit své prodeje a vyrovnat propad v prodeji počítačů. Prodej smartphonů ve světě by měl v roce 2009 růst o 29 % a dosáhnout tak 180 milionů prodaných zařízení. Kde můžete hledat tržní příležitost již dnes?

Na současném trhu se smartphony dosahují výrobci PC (mimo firmy Apple) podílu menšího než 1 %. V současnosti tvoří chytré telefony přibližně 14 % prodejů mobilních zařízení, podle Gartneru však v roce 2012 dosáhnou tato chytrá zařízení podílu 37 % a obrat se vyšplhá na 191 milionů dolarů, což je více než se předpovídá pro trh s mobilními počítači. Ten by měl dosáhnout „pouze“ 152 milionů. Ačkoli většinu trhu s mobilními telefony ovládají především operátoři, je pravděpodobné, že výrobci PC vstupující na tento trh se budou snažit využít i svých stávajících distribučních kanálů. Příkladem mohou být i starší (a potvrzené) spekulace o zájmu Dellu o tento segment.

Na současném trhu se smartphony dosahují výrobci PC (mimo firmy Apple) podílu menšího než 1 %. Gartner očekává, že do konce roku 2009 všichni hlavní výrobci počítačů oznámí svůj vstup na trh smartphonů, nicméně pro příští tři roky Gartner nepředpokládá, že by podíl některého z výrobců počítačů přesáhl na trhu smartphonů 2 %.

Výrobci se musí připravit na jiné tržní prostředí

Roberta Cozza, hlavní analytička ve společnosti Gartner řekla, že zatímco se schopnosti netbooků a chytrých telefonů začínají překrývat, chytré telefony představují stále větší tržní příležitost a mnoho výrobců tak cítí, že již dále nemohou tento trh ignorovat, ale budou se muset poprat o procenta na jeho podílu. Cozza také dodává, že pro výrobce PC nebude vstup na trh s chytrými telefony vůbec snadný, protože business model, chování trhu a pozicování jednotlivých modelů se od trhu s počítači značně odlišuje. To vyžaduje přípravu jak výrobců, tak později i vás, resellerů.

Většina PC výrobců zatím uvedla chytré telefony založené na Windows Mobile, tedy na platformě, jenž je zaměřena především na firemní a byznys uživatele. Výrobci, kteří budou chtít na tento trh více proniknout, se tak musí přeorientovat a adaptovat své telefony i pro spotřebitelský segment trhu, který je založený na krátkých životních cyklech, módním designu a rozmanitosti hardware i software.

Gartner upozorňuje na pět hlavní aspektů, se kterými se budou muset výrobci při vstupu na trh chytrých telefonů potýkat. Těch můžete při své strategii využít i vy.

ICTS24

Pět důležitých aspektů pro vstup na trh smartphonů podle společnosti Gartner:

  • Smartphony nejsou jen omezené verze mobilních počítačů, technické specifikace nejsou tak důležité.
  • Distribuční kanál mobilních telefonů ovládají největší měrou mobilní operátoři
  • Značka a zkušenosti uživatelů tento trh silně ovlivňují
  • Výrobci telefonů jsou dominantní i na trhu mobilních internetových zařízení (MIDs)
  • Konzumerismus otevírá dveře i pro „spotřebitelské“ smartphony ve společnostech

Kdo je kdo mezi výrobci chytrých telefonů se můžete podívat v analýze trhu od společnosti Garner, která nabízí srovnání prodejů jednotlivých výrobců ve druhém čtvrtletí tohoto roku. K tématu chytrých telefonů doporučujeme i starší komentář Martina Zikmunda.

Čtěte dále

Gartner: Držte si klobouky, investice do IT v Evropě příští rok vyrostou o 8,7 %
Gartner: Držte si klobouky, investice do IT v Evropě příští rok vyrostou o 8,7 %
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Check Point: Počet kyberútoků dosáhl historického maxima, vzrostl o 75 %
Check Point: Počet kyberútoků dosáhl historického maxima, vzrostl o 75 %
GFI Software: Umělá inteligence v IT bezpečnosti automatizuje rutinní činnosti
GFI Software: Umělá inteligence v IT bezpečnosti automatizuje rutinní činnosti
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci