Gartner: Výrobci počítačů míří na trh se smartphony

2. 11. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle analytické společnosti Gartner se výrobci počítačů začínají zaměřovat i na trh chytrých telefonů, chtějí tak zvýšit své prodeje a vyrovnat propad v prodeji počítačů. Prodej smartphonů ve světě by měl v roce 2009 růst o 29 % a dosáhnout tak 180 milionů prodaných zařízení. Kde můžete hledat tržní příležitost již dnes?

Na současném trhu se smartphony dosahují výrobci PC (mimo firmy Apple) podílu menšího než 1 %. V současnosti tvoří chytré telefony přibližně 14 % prodejů mobilních zařízení, podle Gartneru však v roce 2012 dosáhnou tato chytrá zařízení podílu 37 % a obrat se vyšplhá na 191 milionů dolarů, což je více než se předpovídá pro trh s mobilními počítači. Ten by měl dosáhnout „pouze“ 152 milionů. Ačkoli většinu trhu s mobilními telefony ovládají především operátoři, je pravděpodobné, že výrobci PC vstupující na tento trh se budou snažit využít i svých stávajících distribučních kanálů. Příkladem mohou být i starší (a potvrzené) spekulace o zájmu Dellu o tento segment.

Na současném trhu se smartphony dosahují výrobci PC (mimo firmy Apple) podílu menšího než 1 %. Gartner očekává, že do konce roku 2009 všichni hlavní výrobci počítačů oznámí svůj vstup na trh smartphonů, nicméně pro příští tři roky Gartner nepředpokládá, že by podíl některého z výrobců počítačů přesáhl na trhu smartphonů 2 %.

Výrobci se musí připravit na jiné tržní prostředí

Roberta Cozza, hlavní analytička ve společnosti Gartner řekla, že zatímco se schopnosti netbooků a chytrých telefonů začínají překrývat, chytré telefony představují stále větší tržní příležitost a mnoho výrobců tak cítí, že již dále nemohou tento trh ignorovat, ale budou se muset poprat o procenta na jeho podílu. Cozza také dodává, že pro výrobce PC nebude vstup na trh s chytrými telefony vůbec snadný, protože business model, chování trhu a pozicování jednotlivých modelů se od trhu s počítači značně odlišuje. To vyžaduje přípravu jak výrobců, tak později i vás, resellerů.

Většina PC výrobců zatím uvedla chytré telefony založené na Windows Mobile, tedy na platformě, jenž je zaměřena především na firemní a byznys uživatele. Výrobci, kteří budou chtít na tento trh více proniknout, se tak musí přeorientovat a adaptovat své telefony i pro spotřebitelský segment trhu, který je založený na krátkých životních cyklech, módním designu a rozmanitosti hardware i software.

Gartner upozorňuje na pět hlavní aspektů, se kterými se budou muset výrobci při vstupu na trh chytrých telefonů potýkat. Těch můžete při své strategii využít i vy.

bitcoin_skoleni

Pět důležitých aspektů pro vstup na trh smartphonů podle společnosti Gartner:

  • Smartphony nejsou jen omezené verze mobilních počítačů, technické specifikace nejsou tak důležité.
  • Distribuční kanál mobilních telefonů ovládají největší měrou mobilní operátoři
  • Značka a zkušenosti uživatelů tento trh silně ovlivňují
  • Výrobci telefonů jsou dominantní i na trhu mobilních internetových zařízení (MIDs)
  • Konzumerismus otevírá dveře i pro „spotřebitelské“ smartphony ve společnostech

Kdo je kdo mezi výrobci chytrých telefonů se můžete podívat v analýze trhu od společnosti Garner, která nabízí srovnání prodejů jednotlivých výrobců ve druhém čtvrtletí tohoto roku. K tématu chytrých telefonů doporučujeme i starší komentář Martina Zikmunda.

Čtěte dále

HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi