Konsolidované tržby Aceru dosáhly za první pololetí tohoto roku 7,3 miliardy amerických dolarů, což představuje meziroční 6% pokles. Provozní zisk 171 milionů dolarů znamenal meziroční nárůst 3 %. Zisk po zdanění (PAT) činil 133 milionů dolarů. V průběhu prvního pololetí 2009 nebylo podle zprávy výrobce dosaženo příjmu z likvidace zásob.
Ve druhém čtvrtletí činily konsolidované tržby 3,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční pokles 5 %, provozní zisk 93 milionů dolarů znamenal meziroční nárůst 12 %, zisk po zdanění skončil na 71 milionech dolarů.
Aceru se v prodejích dařilo zejména v porovnání s konkurencí. Například v druhém čtvrtletí navýšil z hlediska hodnoty svůj tržní podíl v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) z 15,7 % v roce 2008 na 20,5 %. Jednalo se tak podle Gartneru o jediného výrobce v top5, který vykázal meziroční růst, a to dokonce o 17,8 %.
Předběžné celosvětové údaje Gartneru za 2. čtvrtletí 2009 pak Acer obsadil třetí místo v celkovém prodeji osobních počítačů s meziročním nárůstem 34,2 % a vzhledem k počtu expedovaných osobních počítačů na celém světě vykázal podíl na trhu 13,5 %. Předběžné údaje rovněž ukazují, že se výrobce umístil na druhém místě v celosvětovém prodeji notebooků s meziročním nárůstem 48,1 % a podílem na trhu 20,1 %.
Podle Gartneru se Aceru významně dařilo také na Slovensku, kde ve druhém čtvrtletí tohoto roku téměř ztrojnásobil prodeje ze stejného období roku 2008.
Akce Mountfield
„Podle průzkumů agentur se český trh notebooků v prvním půlroce pohyboval zhruba na číslech loňského roku; jedinou výjimkou byla reklamní akce společnosti Mountfield. Trh stolních počítačů klesal přibližně o 10-15%," zhodnotil pro ChannelWorld vývoj českého trhu s PC v prvním pololetí Tomáš Čech, country manažer společnosti Acer v České republice.
Pokud jste náhodou nezaregistrovali - „akce Mountfield", která probíhala zejména v prvním čtvrtletí tohoto roku, byla postavena na nabídce netbooku Acer Aspire One k nákupu produktů nad 15 tisíc korun u „Bédy Trávníčka".
Přesný počet prodaných kusů v rámci této akce Acer neuvádí, nicméně jsou k dispozici počty prodaných mobilních PC od analytické společnosti IDC. V prvním čtvrtletí jich Acer na náš trh dodal téměř 76 tisíc a získal tak podíl na trhu 40 %. Ve čtvrtletí druhém pak došlo k poklesu prodejů na 32 tisíc kusů. Aceru se ovšem v segmentu mobilních PC podařilo získat tržní podíl 28,3 % a udržet pozici jedničky před HP a Asusem. Z rozdílu prodejů v jednotlivých čtvrtletích lze zhruba odhadovat počet prodaných kusů Acer Aspire One, je však třeba podotknout, že v druhém čtvrtletí došlo k meziročnímu propadu celého trhu mobilních PC o 11,6 %.
„Zatímco počty prodaných kusů zůstávaly zhruba na úrovni loňského roku, výrazně se snížily průměrné prodejní ceny, protože část vloni prodaných notebooků nahradily levnější netbooky. Obecně se projevila krize, kdy zákazníci odkládají nákup či výměnu výpočetní techniky a v případě nákupu vybírají častěji levnější modely," zhodnotil dále vývoj prodejů PC v prvním pololetí Tomáš Čech.
Předpověď pro Česko
Navzdory proměnám trhu s PC v první polovině tohoto roku jsou predikce Aceru pro český trh poměrně pozitivní: „Vzhledem k tomu, že krize v Evropě již odeznívá, očekáváme oživení v druhé polovině roku. Vzhledem k poněkud panickým dřívějším předpovědím některých výrobců je dokonce možné, že na trhu nebude dostatek všech produktů."
Acer uvádí pro podzimní období modely notebooků s dlouhou výdrží baterie a právě u nich očekává stoupající zájem zákazníků. „Zatím jsou Acer Aspire TimeLine jedinými produkty této kategorie na trhu a poptávka velmi rychle roste. V těchto dnech přicházejí na trh první produkty řady Acer TravelMate TimeLine, se stejnou technologií pro profesionální uživatele," uvedl Tomáš Čech.
„Acer je tradičně značkou, která většinu zásadně všechny produkty prodává přes prodejce a na této strategii se nic nemění. Zejména u profesionálních produktů (notebooků, počítačů, monitorů, serverů, projektorů), které jsou výhradně prodávány přes specializované IT společnosti, mohou naši partneři nejen nabídnout velmi kvalitní a cenově agresivní zboží, ale díky jasné obchodní politice mohou na prodejích realizovat i rozumné marže," zhodnotil na závěr strategii v nepřímém prodejním kanále Tomáš Čech.
Pro podzimní sezónů Acer uvedl na trh také nové monitory, desktopy a servery.