Za 2. čtvrtletí roku 2015 se podle statistik analytické společnosti IDC celosvětově prodalo 337,2 milionu smartphonů, což představuje meziroční nárůst u 11,6 %. Po první čtvrtletí jde o historicky druhý nejúspěšnější kvartál co do počtu dodaných kusů.
Z pohledu celkového počtu dodaných mobilních telefonů však došlo k nepatrnému poklesu o 0,4 % na 464,6 milionu kusů.
„Celkový růstu trhu smartphonů nebyl poháněn jen úspěchem prémiových vlajkových zařízení od Samsungu, Applu a dalších, ale co více také nadbytkem dostupných mobilů, které nadále podporují dodávky v řadě klíčových trhů,“ uvedl Anthony Scarsella, research manager Mobile Phone týmu v IDC.
Ačkoliv na rozvinutých trzích se rychle prodávají prémiové mobily, na rozvíjejících se trzích se daří lokálním výrobcům. Prodeje „hloupých“ mobilů klesají, proto výrobci uvádějí stále více levných smartphonů, bohatých na funkce, dodal Scarsella.
V entry-level a midrange modelech IDC sleduje přes 200 značek. Řada z nich se prodává jen ve vybraných regionech nebo zemích.
Samsung udržel vedení, ale klesal
Samsung udržel vedení celosvětového trhu smartphonů, ale byl jediným z top pěti výrobců, kterému klesly dodávky. Společnost nestíhala uspokojit poptávku po Galaxy S6 edge. Starší modely Galaxy se však prodávaly rychle.
Druhý Apple měl nejlepší čtvrtletí, když dodal 47,5 milionu kusů. Dařilo se mu zejména na čínském trhu. Velký iPhone 6 se těší obecně oblibě v regionu Asie a Pacifiku.
Huawei získalo třetí příčku díky silným prodejům v Evropě, ale i úspěchu v Číně. Celkově tak rostlo o úžasných 48 %. Prodeje podporuje střední a vyšší třída smartphonů P8, série Honor a Mate 7.
Čtvrtému Xiaomi se dařilo zejména na domácím trhu díky zařízením Mi Note a Redmi 2. Díky tomu jeho dodávky meziročně rostly o 29,7 %.
Top pět výrobců uzavírá Lenovo, kterému na domácím trhu silně konkurují dva předchozí hráči. Mimo Čínu se Lenovu daří s entry-level a midrange modely A600 a A7000. Motorola pak v Americe a Evropě láká na velmi levné Moto E a řadu Moto G.
Tab.: Top pět výrobců smartphonů celosvětově (miliony kusů)
Výrobce |
Q2-15 Dodané kusy |
Q2-15 Tržní podíl |
Q2-14 Dodané kusy |
Q2-14 Tržní podíl |
Meziroční změny |
Samsung |
73,2 |
21,7 % |
74,9 |
24,8 % |
-2,3 % |
Apple |
47,5 |
14,1 % |
35,2 |
11,7 % |
34,9 % |
Huawei |
29,9 |
8,9 % |
20,2 |
6,7 % |
48,1 % |
Xiaomi |
17,9 |
5,3 % |
13,8 |
4,6 % |
29,4 % |
*Lenovo |
16,2 |
4,8 % |
15,8 |
5,2 % |
2,4 % |
Others |
152,5 |
45,2 % |
142,2 |
47,1 % |
7,3 % |
Celkem |
337,2 |
100,0 % |
302,1 |
100,0 % |
11,6 % |
|
|
|
|
|
|
Lenovo + Motorola |
16,2 |
4,8 % |
24,3 |
8,0 % |
-33,3 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker
Zdroj: IDC